lördag 30 november 2013

Brödkakor till Jul


Till jul har vi i vår familj haft en tradition att vi äter julfrukost med julskinka, senap och risgrynsgröt och framför allt mammas brödkakor! De är en ljuvligt tunn brödkaka som kan göras i två varianter antingen med eller utan vört. Det är en hel del jobb med att göra dem så för några år sedan orkade inte mamma så jag tog över bakandet av dem. Hade fuskbakat dem några år innan också. Detta baket tar lång tid! Så se till att du har flera timmar på dig och var medveten om att du inte kan gå ifrån när du håller på att grädda dem.

Satsen ger 20st brödkakor. De går utmärkt att frysa och tinar fort. Smakar gudomligt gott med julskinka och senap!


Jäs max 20 min
Smält 3 hg smör och häll sedan i 1,25 L vatten som värms till 37 grader. Lägg 3 pkt jäst i bunken (jag använder en assistent!) Rör ut jästen och häll sedan i 2,25 dl socker, en dryg tsk salt, 1 ägg och fortsätt röra runt tills allt blandat sig. Tag sedan 1 tsk bakpulver som du blandar ut i lite mjöl. Häll i och rör runt. Nu är det dags att tillsätta vetemjöl special ca 2,3 kg, börja med en mindre mängd. Sen är det bara att knåda på. Jag låter assistenten gå i ca 10-12 min. Degen skall vara relativt lös och smidig. Den får sedan jäsa 20 min.




Delat i 20 bitar innan jag kavlar ut
Innan jag börjar kavla ut kakorna så delar jag degen i 20 jämnstora bitar. Sen är det bara att börja kavla ut dem. Enligt originalreceptet skall kakorna bli ca 26 cm men jag brukar nog stanna vid 22-24 cm. De får inte vara för tunna men om de blir för tjocka så bubblar de sig och bränner lätt.







Lägger ett lakan på köksbordet
Jag brukar använda köksbordet och lägga på ett stort lakan. Halva lakanet på bordet och sedan när de skall jäsa lägger jag bara över andra halvan. Innan de börjar jäsa så måste man nagga dem noga! De får jäsa ca 1 timme.
Jäs 1 timme innan gräddning









 
 
Sen är det dags att köra igång grillen på ugnen på max. Osmord plåt ställs in 2/3 upp i ugnen och får bli riktigt varm och sen är det bara att köra in kakorna en i taget. Jag använde baksidan på en bricka som brödspade.
Ljuvliga brödkakor!
Innan jag kör in kakan i ugnen så naggar jag dem på båda sidorna. Hur lång tid beror helt och hållet på hur varm din ugn är. För mig brukar det ta ca 2 min på ena sidan och sedan vänder jag dem och gräddar ca 1,5 min. Om du har en ugn som blir väldigt varm kommer du troligtvis inte att behöva vända dem utan de har redan fått lite färg på undersidan.
Ut med en kaka och vänta någon minut så plåten blir varm och in med nästa….  När de kommer ut så lägger jag dem ovanpå varandra i 3 högar och de får svalna så under handdukar. Eftersom det är 20 kakor och varje tar ca 6-7 min totalt så tar det lååååång tid att grädda alla men det är verkligen värt det. Tänk på att mer eller mindre stå och titta in i ugnen för de bränner på extremt kort tid.

 
 
Bettan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar