torsdag 21 november 2013

Het korv-wok och granatäppledessert

Nu är det en period då middagen inte får ta så lång tid. Så på morgonen rotar man igenom frysen och funderar snabbt ut en fungerande middag. Sen blir man lycklig när sonen sms:ar på em och frågar om han kan fixa middagen!


Bara nudlarna kvar att lägga i
Vi hade 3 heta nötchorizo korvar och några wienerkorvar i frysen. Dessa delades i mindre bitar och stektes upp i stekpannan. I med wokgrönsaker (mängden avgör du själv beroende på hur hungriga ni är) som fick steka med. Jag använde sedan Sweet Chilisås som vi hade hemma på flaska. Mängden avgörs av hur het wok ni vill ha. Blev nog några matskedar i vårt fall eftersom de flesta i familjen vill ha lite hetare mat.




Bara att ta ur pannan!

Sen kokade vi 2 portioner nudlar i 2 min, som när de var färdigkokta fick rinna av och sedan i stekpannan och röras om. Färdigt. Tippar på att det hela tar under 10 min att färdigställa!









Granatäpple
Till efterrätt så rensade jag ett granatäpple. Mitt tips är att använda en gaffel för att peta ur kärnorna och sedan på med plasthandskar. Granatäpplen färgar enormt! Bort med allt det vita som sitter emellan kärnorna.





God dessert!

Sedan vispar jag upp ca 2 dl vispgrädde och har i ca 1 tsk vaniljsocker. Rör försiktigt i granatäpplekärnorna med såsen och rör om. Upp i portionsskålar och in i kylen. Enkel men supergod dessert som var mycket lämplig efter vår heta middag!

Bettan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar