söndag 24 november 2013

Dags för Lussekatter

Finns en kille som kallar sig Matgeek på FB som skrev om ett recept på Lussekatter som jag bara måste testa. Först fick jag jaga tag i hel saffran vilket inte är så vanligt men hade tur eftersom min Ica handlare hade tagit in det. 1gr av saffranet lades i en burk med 2 msk strösocker och 2 msk konjak. Detta fick stå i några dagar. Blir bara bättre med tiden!

Fördegen
Detta baket var annorlunda eftersom man skulle göra en fördeg. 3 dl mjölk värmdes upp till 37 grader och hälldes över 50 gr smulad jäst. 150 gr socker och 400 gr specialvetemjöl hälldes i assistenten och sen fick den knåda runt i minst 10 min. Sen fick den jäsa i 30 min under duk.
 
 
 



Saffrans marinad o vaniljstång
 

Varm mjölk m saffran o vanilj
Sen värmde jag 3 dl mjölk till 37 grader, hällde i 2 msk av den upplösta saffranet, 150 gr socker, 12gr salt (ca 2 tsk). En hel vanlijstång skrapade jag ur och rörde ner. Allt hälldes i assistenent med fördegen. 250 gr smör som är rumsvarmt och delat i mindre bitar åker också i, Ca 900 gr specialvetemjöl åkte i och sedan fick den arbeta i minst 10 min. Eftersom jag använde icke smältsmör så går det åt mindre mjöl vilket gör degen luftigare. Degen fick sen jäsa 30 min! 


Minst 10 min knådning gärna mer










Degen delade jag i 5 bitar och sen var och en i mindre bitar. Jag använder en våg och de var ca 55-60 gr per bit. Om man vill ha mindre lussekatter räcker ca 50 gr perfekt. Totalt blev det 45 st ungefär. Rullade varje till en boll och sedan rullade jag ut dem till en 10 cm lång bit som snurrades ihop till en lussekatt. Det behövs nästan inget mjöl alls på bakbordet. Ju mindre desto luftigare resultat! De lades på en plåt ca 1 cm emellan. De kommer jäsa ihop men det gör inget för resultatet är att de inte torkar ut. 

 

 
 
Efter en natts kalljäsning
Plåtarna med lussekatter ställdes i kylskåpet (Nu har jag ett garage som håller mellan 5-8 grader så de fick stå där för kylskåpet räckte inte till för tre plåtar . Där fick de stå över natten. De fick stå 30 min i rumstemperatur innan jag penslade dem med ägg som jag vispat upp med 1 msk vatten. Russinen trycktes på plats. Sen var det dags för gräddning. 220 grader på ugnen och precis när jag ställt in dem sprayade jag in lite vatten. Sedan fick de gräddas till de fått fin färg ca 8-10 min. 
Färdiga Lussekatter

2 kommentarer:

  1. Hur blev dom då??:) kram Karin

    SvaraRadera
  2. De är luftiga, mycke saffranssmak och lika goda uppvärmda från frysen som färska :) med andra ord mycket goda !

    SvaraRadera