måndag 4 november 2013

Falukorv på tvären

Falukorven har en spännande historia. Vid Falu koppargruva så behövde man massor av linor som var tvinnade av oxhud för att kunna hissa upp all kopparmalm. Oxarna som man tog oxhuden fördes upp från södra Sverige till Falun där de slaktades när de kom fram. Köttet saltade man och rökte det sedan. Sen i slutet av medeltiden kom tyskarna till gruvan och de lärde svenskarna att göra god korv av det rökta köttet. Idag krävs det att Falukorven skall innehålla minst 40% fläsk och nötkött men flera sorter innehåller högre halt kött. Namnet Falukorv är namnskyddat sedan början av 1970 talet.

Vad gör man med en falukorv? Ja nu fick nog några personer konstiga idéer men min fråga handlar mer om hur kan man variera falukorv. Steka med stuvade makaroner, korvstroganoff, fylld falukorv med äpple och ost. Det finns många varianter som jag tror de flesta har prövat på någon gång.

Så mitt projekt för dagen fick bli att hitta en ny variant på falukorv som jag inte prövat på innan. Botaniserade runt bland olika recept och fann följande variant.  
 


Lökröran och riven ost


Äggulor till moset
Först kokades det potatismos. Jag har sedan flera år gjort potatismos genom att koka potatis och palsternacka. Sedan när det är färdigkokt så stöter jag potatisen med en potatisstöt och tillsätter lite smör, mjölk (värmd), salt, muskottnöt, svartpeppar. Sen kör jag några varv med elvispen för att få den slät. Sedan rörde jag i 2 äggulor, 100 gr riven ost. Jag valde den osten vi hade hemma vilket var en cheddar. Jag tror att västerbottenost hade passat perfekt också.

Efter första vändan i ugnen
innan lökröran kommit på

Stekta tomater
Falukorven skars i smala skivor utan att skära helt igenom så att den fortfarande hängde ihop. Jag blandade 1 dl ketchup, 1/2 dl skånsk senap, 2 msk soya och sist rörde jag i 2 dl rostad lök. Denna röran ställdes åt sidan för att dra till sig.

Färdig rätt!
Jag delade några tomater och stekte på dem snabbt så de fick en fin yta. Nu var det dags att montera ihop hela rätten. I med falukorven i formen, klickade i potatismoset och tomathalvorna. Strö över lite ost på slutet och så in i ugnen i 15 min i 175 grader. Sen ut med formen och smeta på lök-ketchup röran (sparade lite att servera till på bordet). In i ugnen för en andra vända i 5 min men efter den tiden tyckte inte jag att moset fått tillräckligt med färg så det fick bli 3 min under grill också. Familjen var nöjda med rätten! Så detta receptet tar jag med mig inför framtiden.






Huvudrätten


Jag måste få visa några bilder också från vår middag vi var bjudna på i lördags. Alla helgon och allt var det så lite tema fick det allt bli. Vi bjöds först på underbart god pumpapaj med en del chili i vilket gjorde den ännu godare än den som jag gjorde själv förra veckan. Så det får bli något jag tar med mig i framtiden. Sen hade vår värd gjort en helt underbar skaldjurs och fiskrätt. Nästan som en sorts kall paté med fisk och skaldjur. Till serverades räkor, grön och vit sparris, ägghalvor, rökt lax, gröna ärtor och tomater. Vi fick romsås och skaldjursås till .....  dreglar fortfarande!
Glas-tårtan
Till efterrätt blev det såklart skräcktema dvs en underbar citron tårta med blodigt glas ovanpå :) Även om glaset var lite hårt så gick det att äta !






1 kommentar: