söndag 17 november 2013

Macrons och päronbullar med choklad

Idag kommer mamma på besök och det blir både fika och Boef Bourgognen. Studerade frysen och insåg att det vart tomt på fikabröd. Funderade på vad som finns hemma och bestämde mig för att för första gången testa makrons. Hittade Leilas recept på dessa ljuvligheter. Gillar kakor som är små som mumsbitar...man kan ta flera då!


Klart att blanda smeten
till makrons
Jag delade på hennes sats eftersom jag ville pröva första gången. Tog 2 äggvitor som jag vispade och tillsatte 1/4 dl socker (ca 23 gr) så jag fick en härlig marängsmets karaktär. Sen tillsattes 75 gr mald, skållad mandel samt 2 dl siktat florsocker. Sen delade jag smeten i två bunkar och tillsatte lila färg till den ena och rosa till den andra. Dessa färger hittar jag på tårtdecor ett företag i Kungälv som jag varmt kan rekommendera!
 
 
 
 

Spritsade ut kakorna på plåtar och sedan fick de vila i 15 min. In i ugnen på 150 grader i ca 12 min. Jag drog sedan av bakplåtspapperet från den varma plåten ned på bänken där de fick vila tills de svalnat. Sen kom projektet att ta loss dem...och det var inte lätt... de fastnade så några fick jag skrota.


15 min vila innan ugnen
Jag gjorde smör kräm med 100 gr smör, 1,5 dl siktat florsocker och 1 tsk vaniljsocker som jag vispade ihop med elvispen. Tillsatte 1 äggula. Delade krämen i två bunkar och färgade den ena lila och den andra rosa. Jag smaksatte den rosa med hallonsylt och den lila med lakrits pulver



Färdiga lakrits och hallon
Makrons
 

När makronerna svalnat så lade jag smörkrämen på en halva och satt ihop med en överdel och så var de färdiga! Nu när jag testat så vet jag att jag skall göra dem lite större! Mina blev lite för små och jag vill ha dem lite sega i mitten. Eftersom de var så små så blev de lite för genomgräddade. Men det var lättare än jag trodde att göra dessa små sötsaker även om de var svåra att få loss.




Snart på väg in
i ugnen
Sen blev det bullbak. Fast jag gjorde en twist på dem. Hade läst om ett recept där man fyllde dem med färskost (ricotta) och päron. Först gjorde jag standard degen för kanelbullar dvs mitt vanliga recept som jag har tagit från Vår kokbok. Min variant fick bli att när jag kavlat ut degen så lade jag på smör som vanligt och sedan ett tunt lager kesella 10%. 100 gr mörk choklad hackade jag och lade på. Hackade 6 halvor av våra egna inlagda konjakspäron i små bitar och lade på halva degen och sedan vek ihop det hela. Skar långa strimlor som jag sedan snurrade ihop till bullar. Penslade med ägg och lade på pärlsocker och pinjenötter. De sistnämnda kan man hoppa över... ta hellre mandelspån eller hackad mandel. In i ugnen ca 8-10 min på 250 grader (225 med varmluftsugn).


Första plåten färdiga bullar!

Så var fikat fixat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar