måndag 11 november 2013

Fläskfilé gryta


Idag blir det egenkomponerad middag. I affären så hittade jag en fläskfilé på rea. Sen blev det att botanisera bland grönsakerna. Det blev bruna champinjoner, gul lök och en knippe sparris. Resten hade jag hemma som jag behövde. Jag har alltid gillat grytor och gör dem gärna på nötkött som får koka länge. Men fläskkött blir mört efter kortare koktid och därför kan jag ibland göra mina grytor med fläskfilé som basråvara.
   
putsad och delad fläskfilé
 
 

Först putsade jag av fläskfilen ca 600 gr. Det är nu som Santos en av mina katter är överlycklig för på något vis så hamnar renset i hans mage. Jag delade den i 1 cm tjocka skivor som jag sedan delade en gång till så jag får mumsbitar. Jag fräste upp dem i en panna med lite smör och svartpeppar.






Lök som fått svettas i
lite margarin
Bruna champinjoner
Jag skalade och hackade en lök som jag lade i kastrullen med lite margarin på låg värme så den fick svettas av och mjukna. Sen skar jag varje champinjon (ca 1hg) i fyra bitar och la i dem ihop med löken. Allt fick fräsas på en stund. I med köttbitarna och så hällde jag på 2 msk kalvfond och 2 msk scharlottenlöksfond. Den sistnämnda är ny för mig men jag smakade av den innan och den har en mycket bra lök karaktär. Nu fick allt koka vidare i kastrullen i 5 min medans jag rörde om.


Kött, svamp och lök
får fortsätta fräsa
Jag kryddade med torkad timjan ca 2 tsk och 3-4 torkade salvia blad (från egna odlingen). Sen blev det några kvistar persilja som jag hade färskt i en kruka hemma. Salt och peppar efter smak. Jag fyllde på med 2 dl matlagningsgrädde och 2 msk crème Fraiche. Om man vill ha den mindre fet fungerar mjölk utmärkt men då måste man ev. reda av med lite mjöl.  
Sparrisen förkokas





Jag kokade  1 knippe sparris som jag delat i tre delar (glöm inte ta bort nedersta delen som är träig) så den blev knappt mjuk. Vill ha tuggmotståndet kvar. När de var färdiga hällde jag av vattnet och lade i sparrisarna i grytan som fick koka vidare i ca 10 min. Under tiden så tjocknade den och alla ingredienser fick god smak av kryddningen.

Potatisgratäng m extra ost
i portionsformar
Sen blev det lite fusk. Jag hade köpt "färdig" potatisgratäng dvs de där påsarna med färdig gratäng som man bara häller upp i form och kör in i ugnen i 20 min. Jag gör gärna gratängen i mindre portionsformar och så toppar jag med lite riven ost. Det gör att jag ibland bara gör halva förpackningen ena dagen och kan spara till någon annan dag. Idag blev det en ny sort för mig smaksatt med gräslök. Till serverades en härlig grönsallad med sallad, rucola, tomat och gurka. Hade lite balsamvinäger som dressing.  
Mums mums ...dags att
äta!





Bettan!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar