fredag 15 november 2013

Cottage pie på Bettans vis

Englands nationalrätt står på menyn idag torsdag,  Cottage Pie. Har letat recept på flera ställen och sett att både lammfärs och nötfärs finns som varianter. När man gräver djupare så finner man att Shepard Pie är gjord på lammfärs och Cottage pie är gjord på nötfärs.

Redan i slutet av 1800 talet började rätten Cottage pie tillredas i England eftersom potatisen hade börjat bli vanligare. I början så använde man överblivet kött från steken man ätit. Blandade upp med lök och andra rotgrönsaker och sedan gjorde man potatismos och lade över som ett lock och gratinerade det hela. Det är först i slutet av 1800 talet som rätten bytt namn till Shepard Pie då man använde lammkött i pajen. Sen är det väl inte en paj eftersom man inte använder någon sorts deg-skal.

Min rätt idag som görs på nötfärs får med andra ord kallas Cottage pie! Efter att ha letat runt bland massor av recept så fick det bli min egna variant av denna rätt.


Efterstekning av färsröran

Het Chipotle sås
Jag hackade 2 klyftor vitlök, 1 gul lök, 1 liten burk skivade champinjoner och 2 grovrivna morötter. Först så stekte jag 500gr nötfärs i lite stekpannan och lade i löken i mitten och fortsatt steka på medelvärme 2-3 min så att löken mjuknar. Sedan i med de rivna morötterna och vitlöken i mitten. 

Efter 2-3 min rörde jag ihop det hela och lade i 2,5 msk smör. Sen flyttade jag ut färsen runt kanterna på tomatpuré, 2 msk kalvfond, 1-2 tsk het Chipotle sås (se bilden) (använd tabasco om du vill istället), 1-2 tsk oregano och 1-2 tsk timjan, 1 msk soja. Salt och peppar efter smak. När allt kokat ihop i 5 min så smakade jag av. Det sista är att jag hällde i ca 2 dl buljong som jag gjort på 1 kalvbuljongtärning. Om du har oxbuljong hemma använd den!


Tänk på att göra färsröran precis så som du vill ha den! Några gillar inte oregano och byt i så fall bara ut det. Detta är en rätt som nog aldrig kommer bli exakt likadan varje gång för mina smaklökar och humör kommer avgöra slutresultatet varje gång. Idag så kände jag för Chipotle smaken andra dagar kanske mer vitlök är bättre. I de flesta recept använder man Worshestersås men då min var slut så fick det bli andra smaker idag.
Ruggar upp ytan med en
gaffel i moset

Jag kokade potatis för 4 personer och mosade den. Tillsatte 1-2 msk smör, ca 1 dl mjölk (uppvärmd!) och körde runt med elvispen. Kryddade med muskot, svartpeppar och salt. För mig är det ett måste att använda muskot i moset. Det höjer smaken enormt! När moset svalnat något så rörde jag i ett ägg.


Färdig för ugnen
Sen var det bara att montera ihop det hela. I med färsen i en ugnsform. Smeta ut moset som ett lock och göra en ruggig yta av moset. Som pricken över i använde jag riven lagrad prästost på toppen. Om du har parmesan ost så går det utmärkt också. Hela rätten åkte in i ugnen i 20 min i 200 grader längst ned. Har du varmlufts ugn så tänk på att sänka temperaturen 20-25 grader. En härlig middag som man kan förbereda innan och köra in i ugnen när man kommit hem på em.

Färdig paj!

Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar