torsdag 7 november 2013

Hel kyckling i ugnen

Kryddavdelningen
Ibland gör man impulsköp när man handlar mat. Gårdagens besök i affären innebar att jag fick inköpt en färsk hel kyckling. Sen insåg jag att vad skall jag göra med den? Fick fundera länge på vad som fanns hemma. Eftersom det var oxsvanssoppa för några dagar sedan så insåg jag att jag har massor av färska kryddor i fönstret. Timjan, basilika, persilja och rosmarin i färsk form och så min egna torkade 
salvia. Fyndade en citron i grönsakslådan också. Sen finns ju vitlökar också. Nu började middagen ta form i mitt huvud. Det är inte ofta jag gör hel kyckling men vet ju att den oftast blir mkt saftigare än när man gör filéer som tyvärr lätt kan bli torra.

När jag gör kyckling använder jag mig av termometer. Att sticka ned kniven och titta på köttsaften att den är klar funkar men jag känner mig mer säker när jag använder termometern. En hel kyckling behöver komma upp i 80 grader medans rena filéer kan man stoppa mellan 70-75 grader. Det brukar ta ca 1h 15 min i ugnen som kan stå på mellan 175 - 200 grader. I mitt recept nedan så kör jag upp värmen de första 20 min och sänker sedan. Eftersom jag använder varmluftsugn har jag 200 grader från början och sedan kör jag ytterligare 50-60 min i 175 grader. Jag vill ha ett knaprigt skinn men inte bränt så ibland så blir det till att ta till ugnsfolien för att täcka den sista tiden.

Om man vill vara riktigt rationell med denna rätten så gör man rotsaker och potatis i klyftor som jag lägger i en form jämte och sätter in dem när det återstår ca 45 min. Eller så gör man risotto eller helt enkelt bara vanligt ris. Om man vill/hinner så kan man "rigga" kycklingen i förväg så är det bara att sätta in den. Att den står med kryddorna ett tag gör bara att smakerna går in mer i köttet.


Snart på väg in i ugnen
Först tog jag ut innanmätet i den hela färska kycklingen jag köpte. Jag sköljde av kycklingen och lät den droppa av så vattnet försvann. Under tiden rörde jag ihop vitlökssmör genom att blanda 50 gr smör, 1 pressad vitlöksklyfta, några droppar flytande citron (har alltid en flaska hemma), om du har Worchestersauce hemma så lägg i ngr droppar av det också. Sen havssalt och grovmalen svartpeppar efter smak.

Puttrar på i ugnen
Sen kryddar jag kycklingen inuti och utanpå med salt och peppar. Skär upp citronen i klyftor och tar kvistar av timjan, rosmarin och salvia och hackar grovt. In med allt inuti kycklingen. Jag lyfter på skinnet över bröstet och petar in vitlöksmöret där ihop med några kvistar av timjan och salvia. Att jag hoppar rosmarinen där är att jag inte vill ha för stark smak av rosmarin. Gillar man det så fyll på med det också!


Svamprisotto på gång
Termometern
Som avslutning så rör jag ihop lite soja och olja och penslar hela kycklingen med detta. Sen är det bara att snöra ihop det hela. Ihop med benen och peta in vingarna så allt blir ett paket med godsakerna inuti. Jag gör några snitt i låren så att de blir klara samtidigt som resten av kycklingen. Sen är det bara att lägga i formen och in i ugnen. Jag börjar på 200 grader (om du inte har varmluftsugn kör på 225 grader) sen efter 20 min sänker jag till 175 grader (vanlig ugn ca 200 grader) och har den inne i ca 50 min. Kolla genom att sticka en kniv mot bröstbenet och lårbenet och det är klar köttsaft är du säker på att den är klar. Jag testar med termometern!

När kycklingen är klar så lägger jag den i folie och vispar ur formen med lite hönsbuljong jag hade kvar från när jag kokade risotton. Blandar i matlagningsgrädde och 1-2 msk crème fraiche. Kokar upp såsen och om det behövs reder av den med idealmjöl. Sen smakas det hela av med salt och peppar. Till serverade jag svamprisotto men det går utmärkt att göra rotgrönsaker/potatis eller vanligt ris som jag skrev om ovan. Jag delade kycklingen i bitar innan jag serverar och lägger dem på ett fat. Några kvistar timjan fick bli dekoration. Kycklingen blev mycket saftig och härlig smak av både kryddor och citron. såsen fick massor av beröm :)
Färdig kyckling på väg
till bordet
 


Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar