lördag 2 november 2013

Risotto

Burk med ris och tryffel
En av mina absoluta favoriträtter är risotto. Har haft möjligheten att få äta detta på plats i Rom och det är ljuvligt gott om det görs rätt. Det är otroligt viktigt att kärnan i riset är precis klart dvs det finns motstånd när man biter i ett av riskornen. Det är så lätt annars att det blir en mjuk sörja av det hela.
För några dagar sedan lade jag ner 4 dl avoriris i en glasburk tillsammans med en bit färsk tryffel. Det gör att risen tar smak av tryffeln!



Schalottenlök
Idag var det då dags att göra iordning risotton! Först kokar jag upp 1 L hösbuljong så att det börjar koka. Visst är det bäst om man gjort egen buljong på renset från en kyckling/höna men i brist på det så funkar buljongtärningar utmärkt. Sen skalas 2-3 schalottenlökar fint. Fräser dessa i lite olja i kastrullen på inte allt för hög värme. Sen häller jag i 4 dl avoriris som får steka med en stund. Viktigt att röra så att det inte bränner vid!

hönsbuljong


Dags för en av de viktiga ingredienserna i risotto vin! 3 dl vitt vin åker i. Om man inte har riktigt vin så fungerar matlagninsvin utmärkt. Jag använder helst ett tort vin för att få bästa resultat. När vinet kokat bort så häller jag på 2 dl buljong. Rör om och låter det koka vidare...när det börjar bli "torrt" i kastrullen och det nästan känns som att det fastnar i botten så i med 2 dl buljong till och så fortsätter det. Buljongen måste stå och småkoka för att annars stannar kokningen av riset av varje gång jag häller på nytt. Lika viktigt är att man rör mer eller mindre kontinuerligt.

Fräs lök och ris

Efter ca 18 min brukar jag testa av och smaka på riskornen. Det skall finnas en viss kärna men de får inte vara för hårda. Det går åt ca 7-8 dl buljong men detta kan variera därför gör jag ofta 1 L så att det inte tar slut innan riset är klart.

Riven tryffel och parmesanost

Nu kommer vi till gottigheterna. Jag river 1 dl parmesanost. Sen för att lyxa till det så blir det lite riven tryffel också. Tar bort kastrullen från plattan och i med ost och tryffel. Sen är det klart för servering. Om man nu inte vill ha tryffelsmak så rekommenderar jag varmt olika storters svamp som får vara med i processen samtidigt som löken åkte i från början. Det gör att man får en härlig svamprisotto. Vill man ha vegetarisk  så fungerar grönsaksbuljong utmärkt.


Färdig tallrik
Vill man nu få ännu mer smak så kan man servera risotton med skaldjur ex räkor eller med parmaskinka. Det är bara fantasin som stoppar i detta läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar