söndag 17 november 2013

Boef Bourguignon

Boef Bourguignon står på menyn! Hösten är för mig grytornas tid. Den franska nationalrätten Burgundisk köttgryta är en av favoriterna. Den har sitt ursprung från den franska husmanskosten och är ifrån regionen Bourgogne. Julia Childs legendariska recept på denna rätt ligger som grund för mig.  Man använder nötkött och då gärna oxkött som har en djup härlig smak när den får koka länge. Man bryner köttet och sedan får det koka sig mört i röd vin. Kryddningen kan variera men i huvudsak är timjan, lagerblad, vitlök och tomatpuré med. Man lägger i slutet av kokningen i sidfläsk för den rökiga smaken samt små lökar och champinjoner. Jag är traditionsbunden när jag gör Boef Bourguignon och följer grunderna väl. Ibland har jag i lite oxfond på slutet för att få ännu mer mustigher samt om jag har hemma morötter. 


Färdig hackat nu är
det bara att sätta igång

Jag tog ca 2 kg högrev som jag putsade från senor och delade i jämna fyrkantiga bitar. Jag delade ca 150 gr sidfläsk (spara svålen!) i mindre bitar och skalade 9-10 små lökar. Jag ansade ca 3 hg färska små champinjoner. Jag skalade och delade på 3 morötter.



Lök och champinjoner
är brynta
Stekte upp fläsket och lade det i en gjutjärnsgryta vid sidan av. Jag stekte sedan lökarna i några minuter och sedan svampen och lade i skålar.
 
Nu stekte jag alla köttbitarna runt om och lade ner det i  gjutjärnsgrytan. Jag lade i 1 lagerblad (är liter snål med denna kryddan så ta i 3 st om ni gillar smaken), 2-3 msk tomatpuré, morotsbitarna åkte i och 5 hela vitlöksklyftor som jag mosade något. Sedan hällde jag på 1 flaska rött vin och helst skall det ju vara vin från Bourgogne om man vill hålla  sig till originalet. Jag fyllde på med 7 dl oxfond som jag gjort från oxbuljongtärning så att allt kött var täckt.  Även den sparade svålen stekte jag lite i pannan för att lägga i den hel i grytan. 



Dags för söndagsmiddag!
Nu är det bara att koka upp och sedan låta det hela koka i 2,5 timmar. När det är ca 1/2 timme kvar åkte löken och svampen i grytan. Om man vill kan man reda av med maizena vilket jag inte behövde göra denna gången däremot fyllde jag på med lite mer oxbuljong på slutet så det inte kokade torrt . Det fungerar utmärkt att göra denna gryta dagen innan. Sen behöver man bara värma på den innan servering. Perfekt mat att servera när man har gående bord och är ett större gäng. Till kan man servera antingen potatis eller ris. Jag serverade min som söndagsmiddag med mamma som gäst! Till serverades sparris och kokt potatis samt en härlig grönsallad. Den blev enormt mustig och supergod! Kan varmt rekommenderas.


.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar