söndag 24 november 2013

Citronkanderade mandlar

Nu börjar julgodis tider! Jag är en liten fanatiker vad gäller att göra julgodis. Flera favoriter återkommer år från år men ofta försöker jag hitta på nya kombinationer. Vissa lyckas och får då stanna kvar i sortimentet men vissa fungerar inte. En favorit som återkommer är citronkanderade mandlar. Brända mandlar fast med en touche av citron. 
 




Allt som behövs
Jag smälter 75 gram smör och häller i 1 dl socker, 2 msk vetemjöl, 2 msk vispgrädde och kokar upp detta och låter det koka i några minuter på svag värme. Rör hela tiden! Sen tar jag bort den från plattan och häller i skalet från 2 rivna citroner samt 400 gr skalade mandlar.






Rör, rör ....rör hela tiden

Rör runt och häller sedan ut det hela på en plåt och in i ugnen på 200 gr i ca 10-15 min. När de kommer ut får de svalna lite och sedan delar jag på dem. De kan sedan förvaras i en burk länge.. fast de brukar försvinna relativt fort!




Färdig burk att ta fram
till glöggen!
Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar