torsdag 28 november 2013

LCHF frukost Kesoplättar

Nej jag kör inte med LCHF men jag tror på iden och gillar den typen av mat. Har inte så stort behov av all den pasta, potatis, ris och bröd som man äter i vanliga fall. Har utan att vara fullt medveten om det minskat ned på det under en längre tid. Äter nästan aldrig bröd till frukost numera utan det blir yoghurt, fil, bär, müsli eller gröt. Sambon kör med en avokado, ett ägg och en bit sill eller lax. Sen är jag inte någon direkt frukostmänniska utan det skall helst gå fort.

Häromdagen fick jag en tidning med LCHF recept och började bläddra igenom. Där fanns ett recept på "Frukost i farten". Det gillade jag! Så det blev att pröva. Kesoplättar! Om jag säger att vanliga pannkakor är svårighetsgrad 4 och plättar svårighetsgrad 5 så var detta en klar 8:a. De var svåra att steka och ramlade lätt isär. Men med lite pill och låg värme och försiktigt stekande så lyckades jag. De blev kanon goda!


Inte för hög värme!
Medel räcker.
Vänd försiktigt
Först vispade jag ihop 8 ägg, 2 dl crème Fraiche, 2 dl naturell keso, 1 dl finhackad bacon som jag knaperstekt först. Sen salt och peppar. Se upp med saltet eftersom baconet ger massor av sälta.

Sen var det bara att steka upp dem i farfars gamla plättlägg! Jag använde flytande margarin även om receptet ville att man använde smör... men de var svårstekta och smör bränner så lätt.



Man kan äta dem varma eller kalla. Så nu är frukosten fixad och klar i många dagar. Skall pröva och frysa ett gäng för det blev många plättar!
Frukost i många dagar

Bettan!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar