fredag 15 november 2013

Älgentrecote

Fredag och enligt svensk tradition dags för fredagsmys. Vad gör man då? Tacos? Nej här blev det viltmiddag! Fyndade för några veckor sedan en älgentrecote som var 30% nedsatt i pris pga. kort datum. Hem och stoppa i frysen och idag var det dags att tillaga härligheten. Nu under oktober och november är det verkligen härliga tider för oss som älskar älgkött. Gör gärna älgbiffar eller älggryta men entrecote delen har jag inte provat innan. Sonen och jag lagade maten ihop idag. Jag stod för fyllda tomater och såsen och han gjorde köttet.

Vad som behövs till köttet

Köttet på väg in i ugnen
Först blandade sonen olja, salt och grovmalen svartpeppar som han sedan gned in köttbiten. Han stekte upp ett paket bacon klippt i små bitar. Tillsatte några msk hackad basilika och persilja samt 4 vitlöksklyftor. Tog upp bacon/krydd röran och stekte på köttbiten på alla sidor. Gjorde fyra snitt på tvären och fyllde dessa med baconröran. Sen in i ugnen på 125 grader. Ca 45 min. Innertemperaturen skall vara 58-60 grader för att få ett rosa kött.


Ingredienserna till tomaterna
Under tiden som köttet är i ugnen så skar jag av toppen på tre tomater och gröpte ur dem. Hackade locken, 1 schalottenlök, 1/2 burk champinjoner, l/2 vitlöksklyfta, 1/2 dl riven prästost, samt ca 1/2 dl rivet bröd. Allt blandades ihop och smaksattes med salt och peppar. Jag fyllde tomaterna och ställde dem åt sidan.

Såsen reduceras ned
till hälften
Jag gjorde sedan en härlig vinsås. Först smörstekte jag 1/2 gul lök tills den mjuknat i en kastrull. Tillsatte 1/2 dl farinsocker och 2 msk chilisås och fräste det vidare i någon minut. Tillsatte 0,75 dl balsamvinäger, 2,5 dl rödvin, 2 dl vatten. Detta kokade upp och fick koka ned till hälften då jag silade av den. Tillsatte 4-5 msk kalvfond samt 1,5 msk honung och en smörklick. Smakade av med salt och peppar. Om du tycker den har för stark syra så tillsätt något mer honung. Jag redde av såsen med maizena stärkelse som jag rört ut i lite vatten. Ca 1-2 msk. Bäst är att testa sig fram och mängden beror på hur tjock sås man vill ha.

Köttet var nu klart och togs ut och lades i folie för att vila. Undertiden så åkte tomaterna in på 225 grader ihop med klyftpotatis. Såsen värmde jag på och så skar jag upp köttet. Efter ca 15 min var allt klart och bara att lägga upp!
En god flaska Amarone till
Dags att hugga in











Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar