söndag 24 november 2013

Fiskgratäng

En efterlängtad middag blev det idag. Det var evigheter sedan jag gjorde egen fiskgratäng. Det är en rätt som jag minns sedan barnsben och som jag tycker väldigt mycket om.


Först tog jag och delade min torskfilé (ca 500 gr) i mindre bitar och lade dem i en form. 

Vispa ihop moset med elvisp



Skalade potatisen och kokade för att sedan göra ett gott mos, Det gick åt ca 1 kg potatis. När potatisen var färdigkokt så mosade jag den och lade i 50 gr smör, 1 dl värmd mjölk, ngr krm  malen muskot. Salt och peppar enligt egen smak. Jag brukar köra ihop mitt mos med elvispen för jag gillar att den är slät. Som topp rev jag lite parmesanost och rörde ner i moset ca 1 dl.






 



Fisken och räkorna
Fonden får koka ned
Nu var det dags för räksåsen. När vi har färska räkor så brukar det bli lite över och dessa sparar jag i frysen för sådana här tillfällen. Jag hade ca 200 gr räkor som jag skalade. Skalen la jag i en kastrull och hällde på vatten som väl täckte skalen, 2 msk fiskfond, några droppar lime, 2 tsk torkad dill. Detta fick koka i ca 10 min. Sen silade jag av skalen och behöll fonden. Jag kokade ner den till hälften. 



Jag kokade upp 2 dl grädde och 1 dl av fonden,. Smakade av med salt och mer lime. Om du vill ha mer dillsmak så häll i lite till. Jag redde av med idealmjöl och sedan toppade med 1/2 dl parmesanost. Såsen skall vara tjock.

 


Hit kan man förbereda!
Spritsat moset och lagt på räkorna
Nu var det dags att montera ihop det hela, Fisken saltades något sedan spritsade jag potatismoset runt om, lite extra parmesan ovanpå moset, Sen på med är räkorna och sist såsen. Ugnen står på 175 grader (varmluftsugn) och efter 40 min är det klart! En smidig middag som kan förberedas ända fram till att den skall in i ugnen. 
Dags att hugga i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar