torsdag 28 november 2013

Pepparkakshus!

Att göra pepparkakshus hör julen till för mig. Förr har jag designat mina egna hus men de sista åren då barnen blivit äldre så är det färdigvarianten som gäller för mig. I år råkade jag dock ut för ett litet missöde dvs jag tappade matkassen med kartongen. Det innebar att jag fick börja med att lappa och laga de flesta delarna till huset. Men med lite smält socker så funkar det mesta!
 


Lappat och lagat
Det blev att först smälta socker i en stekpanna. Försiktigt doppa de delar som skulle sammanfogas och sedan lägga dem på skärbrädan. När de var lagade så satte jag ihop husets olika delar med smält socker. Kristyr gjorde jag av 1 äggvita, 1 krm ättiksprit och 3,5 -4 dl florsocker. Kristyren skall vara relativt hård för att man skall kunna spritsa. Sen var det bara att använda fantasin. Jag använde nonstop och minimarshmallows som garnering som jag fäste med hjälp av kristyr. Avslutning lite florsocker över det hela!


Lite julstämning i stugan!


Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar