lördag 16 november 2013

Gorgonzola kyckling

Inne i affären idag så frågade jag sonen som var med och handla vad han ville ha till middag. Han funderade lite och sen bad han mig göra strimlad kyckling med mögelost och ris till. Detta är en rätt som ofta står på vårt bord.

Hackat och klart

Först strimlade jag tre kycklingfiléer. Det räcker till 4 portioner utan problem. Sen hackade jag en 1/2 lök, 7-8 champinjoner. Jag fräste på först löken och sedan i med svampen. Hällde över detta i en kastrull och sedan brynte jag kycklingbitarna.


Fräste lök och svamp
 
Fräste upp kycklingbitarna
Tänk på att använda en separat skärbräda när ni jobbar med kyckling. När allt var fräst och låg i kastrullen hällde jag på matlagningsgrädde, lite mjölk och 1 dl crème fraiche. I med 150 gr gorgonzola, salt och peppar efter smak. Allt fick koka ihop. Jag redde av med någon matsked idealmjöl eftersom jag uppskattar lite tjockare konsistens. Som toppen på det hela så rev jag lite prästost ca 1 dl och rörde i. Tänk på att inte koka det efter att osten kommit i då den gärna blir trådig.

Till serverades ris och en grönsallad. Enkelt, gott och snabblagat.

Färdig att äta!

2 kommentarer:

  1. Mmm, det här ska jag testa att göra en dag. Vilken kyckling rekommenderar du Elisabeth?

    SvaraRadera
  2. Jag använder vanliga kycklingfiléer och då svenska. Kyckling lår är utmärkta också men då måste jag putsa dem lite för jag gillar inte att det följer med fett. Är lite petig med det där när det gäller kyckling.

    SvaraRadera