fredag 1 november 2013

Oxsvanssoppa

Ja som rubriken säger så blir det ett soppinlägg idag. Gårdagens besök i affären innebar att 1 kg huggen oxsvans försvann ner i matkassen. Ser inte så aptitligt ut i kyldisken men ack så gott det blir!


Grytan klart för kokning
Detta är en maträtt med anor. Man har i det gamla bondesamhället alltid tagit vara på varenda del av djuret man slaktade och då var svansen en del. Köttet har en markant smak av oxe och kräver lång koktid för att bli mört. Eftersom det sitter en mängd fett runt så kommer buljongen som bildas när man kokar att bli mycket smakrik.


Tryckkokare
Eftersom bitarna var färdighuggna så stekte jag dem i stekpannan på alla sidorna. Under tiden så skalade jag två morötter, en palsternacka och två gula lökar. När köttet var färdigbrynt så lade jag över det i min tryckkokare. Sen stektes grönsakerna så att de fick lite färg.

Allt lades i tryckkokare och där fick också 3 msk tomatpure, 1/2 kruka med persilja, 1/2 kruka med timjan och 1/3 kruka med rosmarin. Jag brukar medvetet minska lite på rosmarinen då jag ibland tycker den går igenom lite för mycket. Sen åkte 4 klyftor vitlök delade i lite mindre bitar i. Som pricken över i så hade vi hemma chipotlepasta. Det är en het chilifrukt som är rökt. Det ger en mycket god hetta och lite rökig smak. Ibland i oxsvanssoppa använder man rökt skinka som smaksättare men då missar man hettan tycker jag. Lite salt och peppar fick åka i. Sen fyllde jag upp med vatten som täckte det hela.

Rensat kött och skall hälla
på buljongen
Nu var det bara att sätta igång tryckkokaren och så fick det puttra på i 1,5 timmar. Om man gör det i en vanlig gryta brukar det ta ca 4 timmar. När det var färdigkokt fick det svalna något. Sen fiskade jag upp köttbitarna, morötterna och palsternackan. Köttet rensades från benen. Det är ett litet pilljobb men det är absolut värt det. Köttet är så mört att det faller i bitar när man tar av det.

Resten i grytan silades av och lades tillbaka i en kastrull och fick koka ned. I detta läget kan man om man vill låta spadet stå ett tag och man använder en sked för att ta bort något av fettet som samlar sig överst i spat. Efter att man har kokat ned buljongen så djupnar smaken ännu mer. Jag tycker att en soppa skall vara något tjockare så jag redde av min soppa. Det finns de som uppskattar en klar buljonsoppa men jag föredrar en något tjockare variant.


Som avslutning är det bara att lägga i köttet, morötterna och palsternackan. Sen fixa ett gott bröd till. Förslag är en Foccacia eller ett grekiskt vitt bröd som är lite segare. Det goa är ju att doppa brödet i soppan och sörpla i sig!

Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar