torsdag 31 oktober 2013

Slottstek

Som vanligt på väg från gymmet så blev det en vända in i affären. Plockade åt mig några lökar och funderade sen på middag. Fick plötsligen en extrem lust för stek! Skulle ju vara hemma och jobba idag så det passar ju utmärkt. En gurka slank snabbt ned i korgen för pressgurka är något jag längtat efter länge nu. Ner på charkavdelningen och fyndade en fransyska från en uppfödare i Vallda på reapris för precis under 100 kr/kg! Sen såg jag dem..... oxsvansar....åh.,,.,.det var ju länge sedan,,.,.,. de åkte också ner,,.men det får bli morgondagens berättelse :).


Jag hämtade lite morötter, rödlök också för det skulle bli slottstek berstämde jag. Väl hemma skalade jag 3 morötter, 3 rödlökar och delade i mindre bitar, Brynte steken i gjutjärnsgrytan och sen i med lök och morötter, 1 msk ättiksprit, 3 kryddpepparkorn och 6 svartpeppar, 1 lagerblad, lite salt, 2 ansjovisfileer åkte också ned för de ger en mycket bra sälta och smälter bort i spat. Sen fyllde jag upp med vatten och kokade upp, Tips är att skumma av om det behövs. Sen är det bara att ta pause för den skall små puttra i 1,5 timme. 

Under tiden så tog jag en vanlig gurka och hyvlade skivor med osthyveln, blandade 4 msk socker, 5 msk ättiksprit, lite vit peppar och salt, Lade i gurkskivorna och sedan på med en assiet och en tyng och ställde i kylskåpet. Dessa gurkskivor är ypperliga till stek!

När köttet var klart lade jag det i folie, Silade av skyn och lät den koka ned till hälften. Sen var det dags att fixa såsen! Visst är det så att såsen är det som gör minst hälften av en middag. En god sås kan rädda det mesta. Jag lade i 1 msk creme fraiche, 2 msk kalvfond, 3 dl grädde, (välj mjölk, matlagningsgrädde eller vanlig grädde beroende på hur fet du vill ha såsen )1 msk med svartvinbärsgele, vitpeppar och salt efter smak. Som pricken över i (och bara för att jag just nu råkar ha det!) så hällde jag i 1/2 dl med tryffelgrädde det sista och värmde på såsen. Tryffelgrädde är grädde som jag rivit ned tryffel i och som fått stå några dagar i kylen. 

När jag gör sås försöker jag tänka på att få med alla smaker. Det söta kommer från svartvinbärsgelen, sältan från både buljongen och för att jag saltar, sen kommer tryffeln att bidra med umamin.Creme fraichen ger det syrliga. Så då har vi sött, salt, syrligt, umamin. Saknade det beska  men det brukar bli väldigt bra ändå :),

Till detta serveras kokta morötter, kokt potatis och såklart de pressade gurkorna, 

Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar