söndag 27 oktober 2013

Söndagsmiddag 27 okt 2013

Pulled Pork


Söndagens middag fick bli pulled pork. En rätt med anor från amerikanska södern. Där långsam barbecue är mer vanligt än här i Sverige. Rätten görs av fläskkarré som ihop med en rökig barbecuesås och kryddor ställs i ugnen 110 C och sen "glömmer" man bort den i 9-10 timmar. Köttet är då så mört att det ramlar i bitar.






Jag har valt att denna gången använda Tinas recept delvis. http://www.recept.nu/tina-nordstrom/soppor-och-grytor/kott/pulled-pork-pa-tinas-vis/

Peking Anka i Soho London



Eftersom jag har en enorm förtjusning för Peking Anka en rätt som bara vid nämnandet av den får min mun att vattnas. Men eftersom jag och Ankor inte än så länge går helt överens och jag är fullt medveten om att antalet steg för att få till den där underbart knapriga ankan som krävs för den rätten så har jag i Pulled Pork hittat en variant som fungerar utmärkt!




Järngryta med färdigkokt kött

I köttdisken hittade jag fläskkarré från rapsgris och valde den för köttet var fint marmorerat och jag försöker i den mån det går att handla svenskt kött. Jag vill inte påstå att det alltid är bättre än importerat kött men jag har åtminstone inbillat mig att vi har hög kvalitet. Däremot är jag noga med att försöka hitta lokala uppfödare om det finns att välja på. Nåja för att nu återgå till min karré.

En stor järngryta med lock använder jag för själva tillagningen. I den så lade jag först ned alla kryddorna. Cayenne peppar, Heinz barbecue sås, Chipotel pasta, paprika pulver och lite solrosolja. Är inte så förtjust i att använda olivolja i alla lägen... kan bli lite för mkt smak ibland. Blandar runt kryddorna och oljan och lägger i köttbiten (ca 1 kg drygt). Köttet försöker jag täcka med kryddorna och sedan häller jag på barbecue såsen. Här kan man experimentera i massor. Finns en Honey hickory sås som jag älskar att använda när jag grillar revben och den har jag också provat när jag gör pulled pork. Ta den barbecue sås som du gillar!
Salladslök

Sen sattes grytan in i ugnen i 110 C och fick stå där i 9 timmar! Eftersom jag valde att göra på Asiatiskt vis så fick det bli tunna, tunna pannkakor till som jag gjorde i min minsta panna. Dessa gjorde jag klart innan så det var bara att värma dem när det var dags att äta. Jag serverade vanlig grönsallad, gurkskivor marinerade i vinäger och ingefära och tunt skuren salladslök. I Tinas recept kan man också göra egen Hojjsansås.. men jag var lite för lat idag så det fick bli färdig Hoisinsås...funkar utmärkt! Likaså kan man om man önskar syra gurkan genom att först lägga den 10 min i salt. Skölj bort saltet och häll på vitvinsvinäger, olja och lite riven ingefära. Lite sting men det framhäver lite mer asiatiska smaker.
När köttet är "rivet" dvs Pulled ...

När köttet var klar så "rev" jag isär det med hjälp av två gafflar. Eftersom det är så mört så ramlar det mer eller mindre isär av sig själv. Tänk på att hälla på lite av det Goa spadet från grytan! 

När vi ätit så diskuterade vi om smaken på köttet. Det är extremt mört men vi var alla överens om att det behövs ännu mer smak så nästa gång får det bli en barbecuesås med mer hickory i. Lite annorlunda var att smaksätta pannkakorna med vitlök och citron. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar