onsdag 30 oktober 2013

Pumpatider

För dryga veckan sedan firades min mammas födelsedag och då hon och jag fyller med bara någon dag emellan så blev jag firad likaså. Min kära syster gav mig då en Pumpa! och som efterföljande mening kom följande "när jag bodde i USA hos min familj där (hon har varit utbytestudent!) så gjorde de ALLTID pumpa paj....som är så gott! Och jag har inte ätit det sedan dess". Man kan nu utläsa olika saker ur denna mening men jag tolkade nog in lite grann av att "du syrran..om du gör pumpapaj så kanske jag kan få smaka :) " . Normalt så brukar jag bara använda pumpan som prydnad runt Halloween men i år så fick det bli att jag tog tillvara på pumpaköttet och använde det insåg jag.
Lite karvande
Sagt och gjort det blev till att ta fram konstnärtalangerna, vilket som vanligt lyser med sin frånvaro, och försöka få till stånd någon sorts pumpafigur och samtidigt lyckas karva ut pumpaköttet utan att förstöra hela pumpan. Nåja bilden får väl prata för sig vad gäller talangen att skära pumpa :).

Förgrädda pajskalet
Pumpa kokning!
Efter att ha studerat flertalet recept fastnade jag för det med att koka pumpan (flera föreslog att rosta den i ugnen men då jag ville ha kvar själva skalet för prydnad så blev det kokning. 15 min för pumpa köttet som sedan mixades. Ett vanligt pajskal med 100g smör, 3 dl mjöl och 1-2 msk vatten kördes i hushållsmaskinen till en deg som jag klämde ut i en form med löstagbar botten. Sen förgräddades den i 15 min i 200 grader. Tänk på att "picka" den så att den inte bubblar sig.


Pajen står inne i 50 min

Jag blandade 1,75 dl rörsocker, 1/2 tsk kanel, 1/2 tsk ingefära malen, 3 ägg och 2 dl grädde med pumpamoset. Sen i med fyllningen i formen och in i ugnen i 50 min! Till serverar man sedan ex blåbärsylt och vispad grädde :)....

Blåbärsylten är klar!
2-3 min koktid för blåbären
Färdig pumpapaj
Eftersom jag såklart inte hade någon färdig blåbärsylt i kylen så blev det en snabb vända ner i frysen och jodå. .där låg en påse med 1/2 kg blåbär plockade förra året. Så ner i grytan och i med 1/2 kg syltsocker och koka i 3 min sen var det 1 burk med sylt klart. Fick bli en liten burk till mamma också :)

Vad gäller middagen så blev det snabb-middag: färdiga revben och pommes stripes.. onyttigt så det förslår men ibland serveras det snabbmat även i detta huset. Onsdagar är vår snabbmatsdag eftersom vi båda kör spinning-pass och när jag kommer hem kl19 så orkar jag helt enkelt inte stå och laga mat. Om jag fixat det i förväg inga problem...annars så blir det minsta möjligas lag som gäller här. Fast efterrätten fick ta tid idag! Syrran nu vet du att det finns pumpapaj här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar