söndag 27 oktober 2013

Start

Då var det dags...


Efter att många av mina vänner påpekat att jag måste snart börja blogga om mitt matintresse och det jag lagar istället för att bara lägga ut dem på FB så får jag väl börja då :)

Min tanke med denna blogg är att inspirera, ge idéer och kunna ge glädje åt andra. Mat är glädje och mat är något man aldrig kan få nog av. Det finns mat för alla och om man bara har ett öppet sinne kan man få uppleva underbara smakupplevelser och kombinationer man inte trodde fanns.

Har ett genuint och kärt förhållande till mat i alla dess former. Att baka designtårtor och få lov att experimentera med smaker är en sida som jag älskar. En tårta med marsipantäcke och fylld med skogsbärsmousse och mangomousse. Som blev ännu bättre dagen efter.













Jag är också barnsligt förtjust i att leka med moleculegastronomi. För mig innebär det att mat skall vara vacker. Den skall säga något för åskådaren så att det vattnas i munnen innan man fått själva smaken. En efterätt med pannacotta och färska björnbär. Sockerart samt fyllda gelékulor. Dessa kulor är fyllda med cointreau som rinner ut över pannacotta när man skär hål på dem.


Sen har jag många fler sidor inom matens underbara värld. Att få lägga in frukt och grönt från trädgården upptar delar av hösten för mig. Inlagda päron, flädersaft eller rabarbermarmelad står på listan. Egna björnbär förgyller gärna någon underbar dessert under vintern. Sen fick jag i år lov att "palla" plommon hos en väninna så det blev både plommon och ingefärsmarmelad och plommonsaft.

Måste berätta om en annorlunda trädgårds upplevelse vi haft i år. Jag är lärare och mina elever hade planterat en massa frön i vintras och när det vi odlat växt upp så har vi marknad. När marknaden var över stod det en kruka med grönt kvar. Jag frågade vad det var och eleverna var inte säkra på om det var melon eller gurka. Jag köpte den på vinst och förlust och tryckte ned den i en av mina blomsterrabatter. Tiden gick och jag glömde av det hela.

Så en dag kom min sambo och frågade mig vad det var jag planterat i rabatten. Jag kikade och insåg att vi blivit invaderade av gurkor. Det var massor av gurkor i hela rabatten. Efter att ha slagit lite på nätet såg jag att det var västeråsgurkor så det var bara att sätta igång och lägga in gurkor. Allt som allt blev det 8 burkar med underbar västeråsgurka som numera står i matkällaren för att kunna förgylla leverpastej smörgåsen i vinter eller att tas fram när det är dags för köttbullarna.



Nu är jag inte "bara" någon finsmakare utan bara älskar långkok i alla dess former. Kalops, pulled pork, långkokt chili, grytor i alla dess former, tjälknöl .. .listan är oändlig på maträtter jag fullkomligt älskar. Jag botaniserar mycket bland olika kokböcker, på nätet och skapar egna varianter. Det där med att följa ett recept till punkt och prickar funkar liksom inte helt för mig. Jag har också bestämt mig för att det inte skall finnas någon variant på kött jag inte provat att tillaga så viltkött i alla dess former har passerat köket. Likaså lite känguru, struts, björn, krokodil, fasan, vildand, ... jodå det finns att få tag på i Sverige. Just nu är det ju älgkött som står högt upp på min lista. Fast detta får bli ett eget inlägg någon dag.

Så jag hoppas du som läsare kommer få en härlig matupplevelse och lite egen inspiration i framtiden

Bettan !





1 kommentar:

  1. Önskar dig varmt lycka till med din blogg, den är sannerligen efterlängtad skall du veta!
    Här har du en som kommer att bevaka din blogg hängivet och nyfiket.
    Camilla E

    SvaraRadera