söndag 1 december 2013

Apelsintryffel och Ingefärsknyten

Igår blev det pralintillverkning av flera olika sorter. Först så blev det gräddtryffel som smaksattes av cointreau . Hacka 250 gr mörk choklad (70%).  Jag hettar upp 1,25 dl grädde som får koka upp. Häller den varma grädden över den hackade chokladen och rör runt och smaksätter sedan med 2 msk cointreau. Låter smeten svalna i kylen ca 1 timme. Håll koll så den inte stelnar för mycket.


Zestjärn för att strimla
apelsinskalet

Torkar de socker kokta
skalen
Sen rullar jag små bollar ca 35 st. Låter dem svalna i kylen. Jag använder ett zestjärn och drar strimlor från en apelsin. Kokar upp ca 2 dl vatten och 1/2 dl socker till sockerlag. Lägger i apelsinstrimlorna och så får de koka i ca 8 min. Kolla så att inte vattnet kokar bort! Sen hackar jag 150 - 200 gram mörk choklad som jag smälter över ett vattenbad. Tar ut de kalla bollarna och doppar dem en och en i

Färdig pralin
Chokladen och lägger på några strimlor kanderade apelsinskal innan choklade stelnat. 








Ingefärsknyten





Doppar knytena i
mörk choklad
Jag gjorde också Ingefärs och mandel knyten. Hacka 125 gr vit choklad, 50 gram syltad ingefära. Jag rostar 100 gr skållad mandel så den blir brun och hackar den i mindre bitar. 


Smält den vita chokladen över vattenbad. Blanda i den hackade ingefäran och mandeln och rör runt. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper och låt det svalna.

På kylning på altanen

Smält 175 gr mörk choklad över vattenbad och doppa sedan knytena i chokladen. Droppa av dem så gott det går innan du lägger dem på bakplåtspapper så de får stelna.  
 
 
 
 
Bettan!
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar