torsdag 19 december 2013

Långkål

Ett måste på mitt julbord är långkål. En halländsk tradition som jag fann för ett 20-tal pr sedan och som numera är både min och sonens favorit.

Först repar jag 1 kg grönkål dvs tar bort mittsträngen. Lägger i skinkspadet från julskinkan i en stor gryta. Det räcker med 5cm höjd. Om ni inte gör egen skinka kan man köpa det i affären och heter då dopp.

Nyrepad kål
Kokar mjuk i skinkspadet

Jag lägger i grönkålen och låter det koka i 15-20 min tills kålen mjuknat. Häller av kålen i ett durkslag och sedan hackar jag den fint. 

Steker kålen i en klick smör. Ringla över 1 msk sirap och stek någon minut till. Krydda med muskot, vitpeppar. Salta om det behövs men oftast är spadet så salt att det inte behövs. 

Häll i 5dl vispgrädde och koka ner i 5 min. Klart! 

Kokas ner med grädde













Bettan ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar