söndag 1 december 2013

Gräddkola

En riktigt god gräddkola hör julen till för mig. Den skall vara mjuk men inte rinnig. Jag har ett recept som jag kört med i många år. För mig är det termometer som gäller. Gillar inte det där med kulprovet för jag får aldrig det att fungera helt så mitt tips är att införskaffa en digitaltermometer.


Alla ingredienser kokas upp

Koka med termometer 125 grader
Jag tar en tjockbottnad kastrull som rymmer minst 3 liter. Detta för att kolasmeten behöver utrymme att koka upp i. Jag blandar 3 dl vispgrädde 40%, 50 gr smör, 3 dl socker, 1, dl ljus sirap och 1,5 msk vaniljsocker. Allt blandas och kokas upp.

Det skall koka relativt kraftigt men inte så att det kokar över. Rör med jämna mellanrum så att smeten inte sockrar sig. Efter ca 15 min sätter jag i termometern och sedan är det bara att vänta. Röra och titta på termometern är det som gäller. När det är ca 125 grader så är den perfekt!


I formen för avsvalning

Färdiga kolabitar!
Jag har tagit en ugnsform som har måtten ca 15 x 20 cm som jag klätt med ett bakplåtspapper. Häller upp smeten i formen och sedan får den stelna. Sen är det bara att skära den i mindre bitar och lägga i en burk med plastfolie mellan eller så gör man små fina portionspaket med smörpapper:)

 

Bettan!


 


 
 
 

1 kommentar:

  1. Riktigt goda! Ska pröva att göra dem till årets julgodisbricka. Men mina blir nog inte tjusigt inslagna i små röda paket... tack söta Bettan för julklappen :-)

    SvaraRadera