fredag 13 december 2013

Het köttfärsås med chili paprika

En variant på köttfärsås som är snabb och enkel när man råkar ha lite ont om tid vilket så här före jul sker allt som oftast.


Allt som behövs
400 gr blandfärs/nötfärs, 1/2 purjolök hackad, 1/2-1 spetspaprika och sambal olek eller liknande. Jag steker upp färsen först sen i med paprikabitarna och låter de steka ihop i 5 min. Sen i med purjolöken och 1 pressad vitlök. 
 


 
 
 


Sen koka in crème Fraichen

Först bryns allt
Svartpeppar och lite salt efter smak och sen häller jag i 2 burkar med smaksatt crème fraiche - paprika Chili varianten.

Om man vill ha mildare byt ut en burk mot vanlig crème fraiche. Jag hottar upp min sås ännu mer genom att tillsätta 1 tsk sambal olek eller liknande. Har fått en variant från vänner i Ungern och den ÄR hot. 


 

Snabbt och enkelt!
När såsen kokat ihop i några mintuter drar jag av den från plattan och strör över 1 dl riven smakrik ost. Här gäller att jag tar vad som finns hemma varianten. Kokar någon sorts pasta till och middagen är klar.

Bettan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar