söndag 8 december 2013

Hjortracks med kantarell mousse

Idag blev det något annorlunda på middagsbordet. Normalt är jag emot att köpa mat från andra sidan världen om jag kan undvika det men när min mataffär råkade ha hjortracks på extrapris så var det kört. Överlade med sambon inne i affären och då vi båda ville pröva på hjortkött i den formen så åkte köttbiten med hem.

kryddpastan till köttet
Putsad och klar
Först putsade jag av köttet och gjorde en kryddpasta på 2 pressade vitlökar, rivet skal av en apelsin + saften, 1 dl lingon (hade frusna bär ) , 2 msk rapsolja (funkar med solrosolja också), 1 msk riven ingefära samt 2 tsk flingsalt, grovkornig svartpeppar, någon tsk timjan också. Allt körde jag med mixerstaven till en pasta. Tips är att inte ha för mycket apelsinsås från början utan späda efterhand så att man får en massa. Denna gned jag in köttbiten med och sedan fick den vila i 30 min.



Hacka och fräs lök och kantareller
På väg in i ugnen
Köttet stektes på alla sidor i stekpannan och lades sedan i en form. Nu var det dags att göra kantarellmousse. 50 gr hackade gula kantareller, 1 schalottenlök hackas och sen steks detta i smör. Lägg det på ett papper för att svalna. Jag vispade 1 dl vispgrädde ihop med 1/2 dl crème fraiche. När svampröran svalnat så rör jag ihop det hela och smakar av med salt. Ställ bunken i kylen.

 

Förbereder lingonchutneyn
Sen gjorde jag en Lingonchutney. 1 hackad schalottenlök steks i 1 msk smör. Häll i 2 dl frysta lingon, 2 msk flytande honung och 1 msk balsamvinäger, 1 tsk fikonmarmelad, 1 tsk malen kanel, 1 tsk malen ingefära, 1 tsk mald nejlika. Sen får det hela koka i 5 min. Häll upp på burk och låt det svalna.



 

Potatisgratängen gjordes från färdig påse så den åkte in i ugnen på 200 grader i 20 min. Tog ut den och sänkte värmen till 125 grader. In med köttet och i med köttermometern. När köttet nått 58-59 grader så åkte köttet ut för att vila i 10 min. Sänkte temperaturen till 100 grader och satte in potatisgratängen igen tills köttet vilat klart.

Härlig middag färdig att
hugga in på

  
Som betyg för rätten var vi nog alla överens. Vid jul funkar den bra... men inte annars. lingonchutneyn kommer jag nog hoppa nästa gång för det var lite för mkt jul-smak över det hela. Köttet blev helt underbart gott likaså kantarell moussen. Hade stuvad savojkål kvar sen veckan så det fick komplettera vår måltid. Detta är en rätt jag kommer göra fler gånger frågan är ju bara var hittar jag hjortracks som är svenska....?

Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar