söndag 22 december 2013

Engelsk fruktkaka

Till julfikat i år blir det en mustig och härlig fruktkaka med romsmak. Det är bra att ha någon sorts fikabröd hemma som hör julen till men som också håller sig länge. Pepparkakor i alla ära men sådär på juldagen så har de flesta fått i sig tillräckligt många och det där med att man blir snäll av dem funkar ju inte heller då julaftonen är över.....



blötlagd fruktblandning

På kvällen innan jag skall baka min kaka så lägger jag 250 gram torkad frukt i blöt i 1 dl rom. Vilken sorts rom kan variera i år hade jag Pyrat rum vilket är en sort som har en stark citrussmak i sig. Det fungerar utmärkt med en mörk rom också. Jag inhandlade i affären på avdelningen nötter-torkad frukt en påse med blandad torkad frukt ex tranbär, russin, torkade persikor osv. Sen hackade jag också några torkade fikon som fick ingå i de 250 gram frukt. Det är bara att använda sin fantasi! 

 





Torra varor rörs ihop för sig
När fruktblandningen legat i blöt i minst 10 timmar så hällde jag av ev rom som inte trängt in i frukten (normalt är det ingen...). Jag vispade 150 gr rumsvarmt smör med 2 dl socker så det blev luftigt. Sen vispade jag i 4 ägg ett i taget. Jag blandar 4 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och rivet skal från 1 apelsin och 1 citron i en separat bunke. I mjölblandningen rör jag i den blötlagda frukten och sen hackar jag ca 100 gr blandade nötter (paranötter, valnötter, mandel, hasselnötter) och rör i.




I ugnen i 1 timme

Till sist så blandar jag frukt och nötröran med ägg-smör röran. Det hela lägger jag i en 2 L avlång form som jag smörat och bröat. Allt åker in längst ned i ugnen på 175 grader i 1 timme. Sen låter jag kakan stå och svalna helt innan jag skär upp den. Den håller sig saftig i en vecka!

Svalna av innan man skär upp den












Bettan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar