torsdag 5 december 2013

Stuvad Savoy kål med rostas

Savoy kål
Inköpte ett stort Savoy kål huvud i början av veckan som har blivit liggande men idag var det dags för stuvning. Detta är en av familjens favoriträtter och den återkommer i många varianter.








 


Låt grädden koka ner

 Strimla ett halvt huvud Savoy kål och lägg det i en vid kastrull med smör i botten. Stek kålen i några minuter. Häll på grönsaksbuljong och koka den mjuk. Häll av buljongen och häll i 5 dl grädde och låt det hela koka ihop till en stuvning. Smaksätt med malen muskot, någon nypa salt, svartpeppar och jag häller gärna i några droppar tryffelolja. Som pricken över i så blir det ngr nypor socker också.  
 
 
Bacon inlindad sparris

 




Rostas
Till så kokade jag sparris som jag lindade in i bacon och sedan stekte. En rostas (en del av rostbiffen) stektes varsamt så att den förblev medium-rare och serverades med lite tryffelsmör (se tidigare inlägg). Till hade jag också lite spetspaprika som är en variant av paprika som jag gillar då den är något mildare och sötare än den vanliga.


Dags att äta!




















Bettan!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar