måndag 2 december 2013

Broccolisoppa


Idag blev det cesarsallad till middag men jag insåg att jag behövde förbereda en middag till onsdagen då vi kommer sent hem i familjen. Så jag bestämde mig för att göra en av mina absolut godaste favoritsoppor: Broccolisoppa med ädelost.

Jag tog två färska broccolibuketter på tot. ca 500 gr, Delade i små bitar,. Buketterna för sig och stammen i smala skivor för sig. Kokade upp 6 dl vatten med en grönsaksbuljongtärning och lade i stammen från broccolin. Lät det koka i 5 min till s de började mjukna. 

Sen lade jag i buketterna och såg till att vattnet precis nästan täckte bucketterna. Kokade i ca 5 min tills allt var klart. 

Tog ifrån några buketter och mixade resten till en kräm. Sen lade jag i 200gr Philadelfia ost, 100 gr ädelost. 


Mixade en gång till och smakade av med salt och peppar. Lade tillbaka buketterna så att det finns lite hela delar, Färdig att äta!



Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar