söndag 1 december 2013

Marsipan godis

Marsipan godis är alltid populärt. Jag använder dock sällan marsipan i mitt godis utan föredrar mandelmassa. Skillnaden är att man i marsipan har en mycket större mängd florsocker.  
Jag lägger russin i konjak eller rom någon vecka innan jag skall tillverka mitt godis för att russinen skall ta mycket smak.


Lite russin och sen rulla bollar



Jag kavlar ut 500 gr marsipan i två omgångar. Delar in den i rutor och lägger 3-4 avrunna russin på varje ruta. Sedan försluter jag marsipanen runt russinen och rullar den till en kula.









Doppa praliner


Chokladgaffel


När alla är klara får de kylas ned något innan jag doppar dem i smält mörk choklad. Jag låter dem kallna på ett bakplåtspapper.











Vattenbad med choklad

Färdiga konjakspraliner
Någon sorts garnering brukar det bli och i år fick det bli lila sockerflingor och silverpulver. All min choklad förvaras i garaget som håller ca 10 grader.










Utkavlad med nougat

Randiga
Jag gjorde också nougatpraliner. Dessa görs genom att man kavlar ut marsipanen och sedan hyvlar kylskåpskall nougat över. Skär i långa lagom breda remsor som läggs ovanpå varandra. Sedan skärs praliner i lagom bitar.





 



Chokladdoppade nougatpraliner

Färdiga nougatpraliner
Dess kyls först en stund och då under tiden värmer jag mörk choklad som jag sedan doppar pralinerna i. Garneringen fick bli smält vit choklad.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar