fredag 13 december 2013

Het Texas chili

Åter dags för långkok med i veckan blev det hederlig amerikansk Texas chili. Finns ett uttryck att den skall vara så het att det bränns när man tar in den och det bränns när den kommer ut senare. Nu gör jag inte den riktigt så het men den skall vara het.
Det finns några oskrivna regler om att "äkta" chili inte skall innehålla tomater, gul lök, vita bönor och köttfärs. Jag följer dem lite sisådär för jag har alltid i tomatpure. 


Tryckkokaren
Eftersom Chili tar ca 5 timmar att koka så påskyndar jag det hela och kör denna gången i tryckkokaren. Dock blir det enormt gott att köra det i järngrytan en hel dag och sen låta det stå i något dygn för den tar sig och mognar till ännu högre höjder när man väntar! En riktigt bra rätt om man skall ha många gäster! Funkar som gående bord mat.




Jag börjar med att rensa och skära i relativt stora bitar ca 1,2 kg högrev. Jag tar ett paket bacon och delar i mindre bitar och steker dem först och lägger sedan dem i tryckkokaren. Sen steker jag köttet så det får färg på alla sidor i flottet från baconet. Allt ner i kastrullen.

 
 
Olika sorters chili...akta
er för den lilla gula!
Sen blir det massor av kryddor: 4 vitlöksklyftor i bitar, 1 röd chilifrukt, 1 grön chilifrukt, 1 liten bit  av en anchofrukt (extremt hot!), 2 små torkade chilifrukter som är våra egna och de är relativt heta, 1 tsk oregano, 2 tsk spiskummin, 2 tsk malen koriander, 1 lagerblad, 3 msk tomatpure, 3-4  msk chilipulver, 1 tsk timjan torkad, 1/3 burk med chipotlepasta hot, 3 msk oxfond.

Varning! När du skivar och tar i chilifrukterna så använd antingen att plasthandskar eller tänk dig mycket noga för att inte röra ögon, näsa eller mun med fingrarna under något dygn. Att som ett ställe skrev "Att peta näsan efter att ha skurit anchochili är ungefär det samma som att köra in en glödande lödkolv" !

Mängden chili och chipotlepasta kan ändras om man vill ha en mindre het chili. Tag ex bara någon msk chipotlepasta och tag t,ex bara vanlig röd/grön chilifrukt och skippa de andra sorterna. 

När allt kött, bacon och kryddor ligger i kastrullen rör jag runt och sen häller jag på 2 dl vatten och en del av en flaska öl. Mängden vätska skall vara så det precis täcker köttet. 


Färdig chili ser inte så gott
ut kanske men är
underbar!
Nu är det bara att vänta... med tryckkokaren så tar det ca 2 timmar....i vanlig gryta ca 5 timmar! Om du kör vanlig gryta kan du behöva fylla på med öl/vatten. Köttet skall koka sönder helt och hållet. Låt sedan grytan stå något dygn värm på den innan ni skall äta. 

Till serveras refried beans, tortillas, guacamole, sallad. Jag har alltid crème fraiche i en skål eftersom jag nästan alltid tycker chilin är för het medans övriga i familjen älskar det. crème fraichen mildrar hettan och sen blir det liten mängd chili och större mängd av det andra.

Bettan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar