lördag 4 januari 2014

Fisksoppa med saffran

Så här dagarna efter jul längtar jag efter lättare mat. Fisksoppa är en underbar middag som både mättar men som inte lägger sig som ett lock i magen. Att välja färsk fisk eller fryst är för mig som boende på västkusten självklart det blir färsk fisk. Dock vill jag påpeka att det finns riktigt bra fryst lax och torskrygg som går utmärkt att använda om man så vill.

ca 4 port
  • 2hg räkor (helst färska...rekommenderas)
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 schalottenlökar
  • 2 dl vitt vin
  • 4 dl vatten
  • 1 påse saffran (alt 1-2 msk saffrans vätska (se förklaring nedan)
  • 200 g laxfilé
  • 200 g fast vit fisk ex marulk eller torskrygg
  • 2  morötter
  • 15 cm purjolök
  • 1 dl crème fraiche
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 tsk chilipulver
  • 1 tsk timjan
  • svartpeppar
  • salt
Aioli
  • 2 äggulor
  • 2 tsk vitvinsvinäger
  • 1 dl olivolja
  • 1 dl rapsolja (man kan använda mildare olja om man tycker det ger för mkt smak med rapsolja)
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk flingsalt
Underlättar att förbereda allt först

Skalen används till fonden
koka fonden i ca 15 min
Jag skalar 2hg räkor och lägger skalen i en kastrull tillsammans med 2 vitlöksklyftor och 2 schalottenlökar samt saffranet. Fräser det hela med 1 msk olja. Häller i 2 dl torrt vitt vin samt 4 dl vatten och kokar upp. Sen låter jag det hela koka i ca 15 min.








Detta med saffran: Jag har nu i jul köpt 1 g hel saffran och lagt detta i en liten glasburk. Hällt på 4 msk konjak och 2 msk socker och sen låter jag detta stå. Detta gör att smaken dras ur saffranet på ett underbart sätt. 1 msk av vätskan är ungefär lika med 1/2 gr vanlig mald saffran. Denna saffransvätska är hållbar oändligt länge så det är något jag kommer att ha under hela året.


Kokar morötterna aldente
Undertiden som räkfonden kokar så skär jag purjolöken i smala strimlor likaså morötterna. Laxen och marulken skärs i cm stora kuber. Försök få fisken i så lika storlek som möjligt så de blir klara samtidigt.

Jag silar av fonden och låter den koka ihop i några minuter. Häller i crème fraichen och grädden samt smakar av. Ibland behövs lite mer saffran. Häller i chilipulver, timjan, svartpeppar samt saltar. Häller i morötterna och låter detta koka i 5-10 min tills morötterna blivit mjukare dock skall det finnas tuggmotstånd. Hit kan man förbereda innan och sedan bara koka upp och fortsätta enligt nedan.





Aioli
Underbar färg på aiolin
Aiolin gör jag genom att vispa 2 äggulor med vitvinsvinägern. Jag häller i en tunn stråle ned oljan och smaksätter sedan med pressad vitlök och flingsalt.

Jag häller i purjolöken och fisken och kokar upp det hela. Det behöver bara koka i 2-3 min maximum. Om det dröjer lite innan servering så räcker det med att flytta bort kastrullen från plattan så blir fisken färdig i den varma soppan under tiden.




Serveras med vitlöksbaguett och Aioli.

Gudomligt gott!


Bettan!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar