lördag 18 januari 2014

Kroppkakor

En väninna skrev på FB nyligen om att hon gjorde kroppkakor och det riktigt sög till i magen. Det var så länge sedan som jag gjorde detta!

Det finns två olika varianter på kroppkakor. I de öländska kroppkakorna är smeten gjord på både kokt och rå potatis medans med de från andra delar av landet oftast är gjorda på kokt potatis. Likaså om man använder vetemjöl eller bara potatismjöl skiftar också. I båda smeterna så ingår alltid ägg. Dock så använder vissa hela ägg och andra bara äggulor. 
Som smaksättning så är kryddpeppar vanligt men det förekommer också med bara svartpeppar. Fyllningen inuti är genomgående sidfläsk och lök. Till serveras ofta lingonsylt och skirat eller brynt smör.

Jag fick för mig att experimentera lite med smeten denna gången. Det blev färdigkokt potatis som jag pressat och så fick det bli färdigkokt palsternacka också. Smaksättningen blev lite kryddpeppar och vanlig svartpeppar och så blev det potatismjöl och äggulor. Traditionell fyllning med rökt sidfläsk och gul lök. 

600 gr pressad färdigkokt potatis
1 stor palsternackor
3 äggulor
1,5 dl potatismjöl
50 gr brynt smör
1 tsk salt

Rör ihop allt till en smet

300 gr rökt sidfläsk  i små bitar utan svål
1 stor gul lök mycket finhackad
2 hela mortlade kryddpepparkorn

Jag använde gårdagens kokta potatis som jag pressat. Delade palsternackan i mindre bitar och kokade länge så den blev riktigt mjuk och pressade den. Blandar i äggulor och potatismjöl samt brynt smör och rör runt smeten. 


 

Först blir smöret nästan vitt
Brynt smör!
Att bryna smöret gör att man får en nötigare smak vilket passar utmärkt. Jag lägger i smöret i en kastrull och låter det smälta och sedan börjar smöret koka och blir nästan som ett vitt skum.

Nu är det viktigt att inte släppa ögonen från kastrullen. Jag rör hela tiden och smöret mörknar snabbt. Innan det börjar bränna tar jag bort kastrullen från plattan och häller det genom en finmaskig sil ner i en mugg. Sen är det bara att använda det i maten.

fläsk och lök är brynta


Jag skär fläsket i små bitar och steker det. I slutet så sänkte jag värmen och lade i den finhackade löken och lät det stå på spisen tills löken blivit mjuk men inte fått för mycket färg. Om det behövs kan man lägga det på ett papper för att bli av med fettet.


Dela potatisdegen i 1,5 cm breda bitar





 

Forma och lägg i fyllningen
Man tar smeten och formar till en limpa som man sedan skär i ca 1,5 cm breda skivor. Varje skiva lägger jag i handflatan och plattar ut den något. Sedan lägger du i 1-2 msk fyllning och formar smeten runt fyllningen till en boll. Fortsätt på samma sätt med hela smeten.

Färdiga kroppkakor för kokning









Koka i en stor kastrull i
lättsaltat vatten




Serverat och klart!
En stor kastrull med saltat vatten får koka upp och sedan lägger jag i bollarna några i taget och kokar tills de flyter upp till ytan. Jag brukar normalt koka dem ca 5-6 min.

Jag bryner 100 gr smör i en kastrull och häller det genom en finmaskig sil och serverar detta till med lingongsylt. 


 
Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar