torsdag 9 januari 2014

Köttfärsås på vildsvin

Fläskfärs använder jag inte ofta rent utan det är nästan alltid som blandfärs. Men jag har börjat köpa vildsvinsfärs ibland som jag bland annat mixar med älgfärs 
 
 
när jag gör älgfärsbiffar. Men då jag hittade ett paket med vildsvinsfärs i frysen när jag städade ur i helgen så det fick bli egenkomponerat recept idag. Dvs tekniken är enkel man tager vad man haver hemma principen.

500 g vildsvinsfärs
2 msk smör
1-2 klyftor vitlök
1 gul lök
8 enbär
3-4 msk HP sås
1 msk Kalvbuljong
1 burk med cocktailtomater
1 dl grädde
1/2 dl crème fraiche
Svartpeppar
Salt

Hackar lök och vitlök och fräser detta i lite smör. Tillsätter enbär, svartpeppar och fortsätter fräsa till löken mjuknat men inte fått färg så tips är att inte ha så hög värme. Lägger över röran i en kastrull. Fräser sedan färsen i smör tills den är genomstekt. Häller även över färsen i kastrullen.

Sen häller jag i grädde, crème fraiche och hela burken med cocktailtomater. Låter det hela puttra i 15 min minst. Det skall koka ihop så att det blir lite tjockare konsistens på det. Nu kommer vi till avsmakning. Mer sötma? Då blir det mer HP-sås. Syrligare? Häll i lite mer crème fraiche. Salta och peppra.





Till serverar jag pasta och riven parmesanost.


Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar