söndag 26 januari 2014

Äggost kaka




äggostform från Flatön
Så var det dags att inviga årets julklapp. Ja i mitt fall så fick jag en äggostform! Att bo så nära Bohuslän och varit uppvuxen med sommarställe vid Hakefjorden så är äggost ett måste att få äta ibland. Har velat göra det länge men då det krävs en specifik form för att få det att funka därför har det inte blivit av. Men nu blev det äntligen av eftersom sonen varit så gullig och köpte en i julklapp. Recepten är många men i stora drag är det ägg, gräddfil/filmjölk och mjölk i de flesta recepten. Ibland är det grädde och ibland är det mer ägg än i andra. Men efter att ha botaniserat en del gick jag på följande recept:




6 ägg
3 dl gräddfil
3 dl grädde
2,7 L mjölk (helst opastöriserad) fetthalt ca 3,8
2-3 msk socker
ev 1/2 tsk ättika om den inte skär sig

Koka med termometern som hjälp
Först vispade jag ägg, grädde och gräddfil i en kastrull. Sen hällde jag på mjölken. Nu fick den sakta värmas upp till max 90 grader. Sen var det bara att vänta....den fick inte koka och man fick röra om försiktigt mellan varven för att fördela värmen i vätskan. Det tog nästan en timme! Jag hade lagt i min koktermometer för det är inte lätt att veta när man närmar sig 90 grader. 

Den skär sig

Till slut så började massan skära sig. Jag fick strul för den ville inte skära sig. Då jag läst på lite innan så visste jag att man kan "skynda" på det hela genom att tillsätta 1/2 tsk ättika. Sagt och gjort i med ättikan och då skar den sig fint! När vasslen började bli klar i färgen så ställde jag av kastrullen och lät den vila i 10 min.



Låter den rinna av i durkslaget

Jag lyfte upp ostmassan med hjälp av en hålslev ner i ett durkslag så att det mesta av vasslen fick rinna av. Sen ner i äggostformen. När all ostmassa var i formen så ställde jag den med en bunke under svalt. Vasslen tog jag vara på för att använda när jag bakar bröd.
Massan får rinna av över natten








Nästa dag så tog jag fram formen och själpte upp äggosten på ett fat. Det hela serverades med blåbärssylt. Även björnbär är väldigt gott till. 



Serveras med härlig sylt

Visst blev den vacker!














Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar