tisdag 14 januari 2014

Champinjongryta

Fick lust på gryta här i helgen. En bra sak är att man kan göra den i förväg och sedan bara värma på när man skall äta. 

800 gr grytbitar av nötkött
1/2 pkt bacon i bitar
1 stor burk hela champinjoner
1 hg färska champinjoner
2 morötter
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
10 svartpepparkorn
2 lagerblad
1 köttbuljongtärning
3 msk kalvfond
3 dl grädde

Först bryner jag köttet och baconet och lägger det i en stor järngryta. Tips är att steka baconet först och sedan använda det fettet när man steker köttet. Skalar löken och delar i 4 delar samt skalar och skär vitlöken i mindre bitar. Skalar moroten och delar i mindre bitar. De färska champinjonerna delar jag på mitten om de är för stora. De konserverade champinjonerna åker i tillsammans med vätskan.

Allt åker ned i grytan tillsammans med pepparkornen, lagerblad, buljongtärning och kalvfond. Jag fyller upp med vatten så det täcker. Låt det hela puttra i ca 2 timmar. Se upp så inte vätskan kokar torrt. 

Sen plockade jag ur pepparkornen...tips är att räkna dem innan och efter så vet du om du fått upp alla. Likaså lagerbladen åker ur grytan vid detta läget. Jag hällde sedan i grädden och kokade ihop det i några minuter. Färdig!

Jag serverar den med kokt pressad potatis men fungerar lika bra med ris. En fräsch grönsallad passar perfekt till. 

Bettan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar