lördag 11 januari 2014

Restaurang recencion Masala Kitchen

Igår skulle jag på teatern med väninna och sambon. Innan bestämde vi oss för att gå och äta en bit mat. Efter lite letande på nätet fastnade jag för Masala kitchen. En mindre restaurang som ligger på Berzeliigatan i Göteborg mycket nära Avenyn. Det är en Indisk restaurang.

När man kommer in slås man av hur litet stället är. Det är inte många bord och en mycket trevlig servitris visade oss till bordet och var under hela kvällen mycket hjälpsam. Gillar när de frågar efter stund man suttit och ätit hur det smakar.

Vi valde denna gången att bara äta varmrätt för tiden var lite knapp. Jag valde Paneer Jodhpuri vilket är en indisk färskost som man kokat i en mild currysås med cashewnötkräm. Sen hade man för att få mer struktur smulat över papadom vilket är ett sorts tunt hårdare bröd.
Detta är en mild rätt som passar de allra flesta. Osten i sig smakar inte så mycket. Skulle nog kunna jämföra det med en extremt mild fetaost. Helt vegetarisk rätt.

Min väninna valde Hyderabadi Murgh vilket är en kycklingrätt. Man har kryddat kycklingbitar i örter och sedan gjort en sås med mynta, koriander och grön Chili med kokosmjölk. Myntan gick igenom på ett bra sätt och det smakade inte så starkt av koriander vilket faller mig i smaken då jag annars tycker att det är en krydda som kan dominera när den finns med. Rätten har en viss styrka i sig men inte brännande het.

Sambon valde lam och rätten Saag Ghost. Detta är en rätt med lamm som kryddats med spenat, bockhornsklöver, färsk ingefära, vitlök samt grön Chili. Det är en mycket het rätt men ändå så har de lyckats få spenaten att gå igenom. Bockhornsklöver har en speciell smak och den fanns helt klart i bakgrunden och kom fram efteråt. Detta var en i min mening lite för het rätt men sambon var mycket nöjd.

Till alla tre rätterna serverades ris. Vi valde att också beställa in några tillbehör att ha till maten. Nybakade Nan bröd där några var med vitlök beställde vi för att om rätten är lite het så är det gott att dämpa av med brödet sedan fungerar det ju utmärkt med Nan bröd att suga upp den goda såsen med! Vi beställde också in en Raita samt Pickles och Chutney. Raita är en yoghurt rätt som är kryddad med kummin och gurkbitar. Den rätten är också något som ger en fräsch och uppiggande smak i munnen när man äter het indisk mat. Chutney är för mig ett måste när jag äter Indisk mat. Pickles var en mycket het röra och var nog det på bordet som "brände" mest.

Vi valde denna gången på grund av tidsbrist att avstå från efterrätt men jag kikade och såg att de har Kulfi vilket är hemmagjord glass med mango och nötter... det får det bli nästa gång!

Kan varmt rekommendera stället både på grund av god vällagad mat och den trevliga servicen men framför allt på grund av mysfaktorn. Trevligt lite småtrångt ställe. Prisnivån är helt ok. förrätter ligger runt 60 kr och 140 kr för kycklingrätter och ca 155 för lamm. Tillbehören varierar mellan 25-30 kr. Tips är att de har Tandoori grillat vilket jag varmt rekommenderar och då ligger priset runt 180 kr.

Bettan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar