söndag 5 januari 2014

Vegetariska kikärtsbiffar

Vegetarisk mat är god! Men jag är inne på ett ganska okänt område för min egna del när vi talar om vegetarisk mat. Visst gör jag en sallad mellan varven och ibland blir det olika vegetariska soppor men detta med att medvetet göra en middag/lunch helt vegetariskt har inte varit min grej innan. Men man skall alltid testa på nytt så nu blev det dags för kikärtsbiffar! Har ju innan gjort falafel och gillar det så jag fick för mig att biffar gjorda med kikärtor borde passa mig väl.

800 gr kikärtor
1 litet ägg
1 riven morot
1/2 rödlök
1 msk curry
1 msk maizena
1 msk crème fraiche
2 vitlöksklyfta
ca 1 krm svartpeppar
ca 1/2 tsk salt

Tsatsiki
1/2 gurka
0,5 tsk salt
2 dl turkisk yoghurt
1-2 vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar

Börja med att riva gurkan och lägg den i ett durkslag tillsammans med saltet och låt det rinna av. 

Kör allt i matberedaren


Under tiden så häller du av spadet från kikärtorna. Skölj dem noga och låt dem sen rinna av väl. Lägg kikärtorna i matberedaren. Hacka löken, vitlöken och riv moroten fint. Blanda lök, vitlök, curry, majsena, ägg, svartpeppar och salt i matberedaren ihop med kikärtorna. Kör ihop till en massa. Blanda i crème fraichen och kör lite till.





Steks försiktigt

Klicka ut kikärtsröran i stekpannan och stek dem i smör.


Tänk på mängden vitlök
Pressa ur all vätska ur gurkan och blanda den med yoghurt och pressad vitlök samt svartpeppar. Smaka dig fram hur mkt vitlök men tänk på att om du låter tsatsikin stå så kommer smaken att växa.









Servera det hela med antingen ris eller klyftpotatis.

Mycket gott!

Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar