lördag 11 januari 2014

Musselsoppa

Blåmusslor är en favorit numera bland skaldjuren. För några år sedan så vågade jag knappt smaka på dem då jag inte var helt bekväm med utseendet. Men nu har jag fått smak för det och de är helt underbara i smaken! En av favoriterna vi har i familjen är musselsoppa i vitvin och grädde. Ofta blir detta en förrätt innan vi äter något annat. Här kommer ett lagom recept att ha som förrätt.

2 st schalottenlökar (fungerar med gul lök men den är lite starkare i smaken)
2 st vitlöksklyftor
0,5 gr saffran
1 nät med musslor
3 dl torrt vitt vin
3 dl vispgrädde (blir mindre krämig med matlagningsgrädde)

Salt/peppar
1 msk smör

Först skrubbar jag musslorna noga. De som är trasiga slängs direkt. Ta bort det lilla skägget som sitter på sidan och tänk på att om  musslan är öppen så slå lätt mot bänken med den och om den fortfarande inte stängs så släng den för det betyder att den är död och då skall man inte äta den!

Sen hackar jag löken och vitlöken fint. Jag fräser löken i smöret och häller efter några minuter i vitlöken och saffran. Tänk på att löken skall inte få färg utan bara mjukna och bli glansiga. 

Tillsätt nu musslor, vänta någon minut och häll sedan i vin och grädde. Sätt på locket och låt det hela koka upp. När musslorna har öppnat sig så ta bort kastrullen. Vänta liten stund och kontrollera sedan om musslorna öppnat sig eller ej. Om någon inte har gjort det ta bort den!
Smaka av med salt och peppar.

Häll upp soppa och musslor i djupa tallrikar och servera det med ett gott bröd som är bra att doppa i såsen med.

Till huvudrätt serverade jag denna gången färska räkor med romsås och bröd. Nu på vintern är ju skaldjuren som allra bäst och då gäller det att ta tillvara på detta.

Bettan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar