fredag 17 januari 2014

Italiensk Porcetta

Idag så blev det Italiensk Porchetta di fano. Det är en ugnsstekt örtkryddad fläskkarrérulle. Man använder en hel bit fläskkarré som man styckar så att det blir en platt rektangulär köttbit. Sedan använder man massor av örtkryddor, vitlök. Ibland använder man ex fänkålsfrön och rosmarin. Man kryddar massor och sedan rullarman ihop köttet till en rulltårta och binder upp den.

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en färdigstyckad, färdigkryddad och nätad Porcetta! För er som har möjlighet kan jag varmt rekommendera Lilla Saluhallen på Frölunda Torg. De har ett utmärkt sortiment av kött med mycket hög kvalitet.


Jag brynte köttbiten i lite smör och sedan peppar och salt på. Sedan lägger man den i en ugnsform och häller på 3 dl vitt vin och ca 2 dl vatten. 

In i ugnen i 100 grader i ca 3 timmar. Köttet skall nå upp till 70 grader. Låter köttbiten vila i 15-20 minuter i folie.


Köttet kan ätas både varmt och kallt. Ta bort nätet och skär den i tunna skivor.

Jag kokade potatis som jag pressade. Jag använde ca 2/3 av spadet från köttbiten och blandade i grädde, kalvfond och några matskedar calvados. Redde av med idealmjöl. Salt och peppar efter behov. En fräsch grönsallad till och middagen var klar!


Bettan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar