tisdag 7 januari 2014

Salami och grönkålspaj

Så här efter jul så finns det fortfarande rester som behöver tas om hand. Den goda salamikorven vi haft hängande i garaget öppnades på jul men det finns en bit kvar. Likaså gjorde långkål på 3 kg grönkål i jul och de ligger i paket i frysen. Så en god lunchpaj med långkål, salami och ost fick det bli idag.
 
  • 3 dl vetemjöl
  • 125 g smör
  • Låt degen vila 15 min
  • ngn tsk vatten efter behov


Degen rörde jag ihop i en bunke. Ibland om jag t.ex. gör dubbelsats så kör jag det i matberedaren men det funkar utmärkt för hand. När mjölet och smöret nästan gått ihop tillsätter jag någon tsk vatten och försöker få ihop det till en smidig deg. Ibland krävs mer vatten.
 
Jag trycker ut degen i en form och ställer den kallt i ca 15 min. Sen naggar jag den och förgräddar i 10 min i 200gr.
 
  • 3 ägg
  • 3 dl mjölk
  • Salt och svartpeppar
  • ca 5 dl långkål (se recept tidigare) Funkar utmärkt med spenatstuvning!
  • 150 gr salami eller rökt skinka
  • ör runt försiktigt i fyllningen
  • 3 dl riven smakrik ost (fick bli lagrad cheddar denna gången)
 
Under tiden rör jag ihop äggstanningen och saltar och pepprar samt 2 dl av osten. Tänk på att om man har i salt skinka t.ex. så minska mängden i äggstanningen. 
 

Ut med pajformen och i med långkålen och salamin och blanda. Om man vill så kan man ta lite lök, några champinjoner eller tomatskivor... bara att rensa kylen. Sen i med äggstanningen och rör en gång till. Var försiktig så du inte rör hål på pajbotten. som avslutning så toppar jag med 1 dl riven ost. In i ugnen i ca 35-40 min på 200 grader.



Bettan ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar