söndag 23 februari 2014

Rostbiff med Yokshirepudding och pepparotsås

Har ett härligt minne från ett besök i London på en av englands äldsta pubbar där jag blev bjuden på lunch av ägaren för många år sedan. Rostbiff med yokshire pudding och Whitehorsesause vilket jag inte visste vad det var men när rätten kom in insåg jag att det var pepparotsås. Ville få uppleva denna smakupplevelse igen och bestämde mig för att testa.

1,5 kg rostbiff (Blir ca 7-8 port)
Svartpeppar
Salt

Steken valde jag att steka på fransktvis trots allt för jag tycker att den behåller saftigheten mer när man steker den långsamt på lägre temperatur, Jag täckte hela steken med grovkrossad svartpeppar och sedan stekte jag den på alla sidor i stekpannan för att stänga in köttsaften. Sen in i ugnen på 125 grader i ca 1 h 45 min tills innertemperaturen var 65 grader, Man får då en stek som är närmare welldone än medium. Normalt hade jag valt 58 grader för att få den medium-rare men då vi hade besök av en gravid vän som ville äta genomstekt så fick den gå längre denna gången.  Tag ut köttet när termometern visar rätt och låt sedan köttet vila ca 20 min i folie. Skär upp den i tunna skivor. Köttet kan serveras både varmt och kallt, 

Ca 6 port 
3 dl mjölk
4 ägg
salt o peppar
matolja
250 gr mjöl

Sätt på ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg och mjölk med en nypa salt och peppra med vitpeppar ca 1 krm. Låt detta stå ca 10 min sen rör du i mjölet. Tips är att sikta mjölet så slipper du ev klumpar. Tag en plåt för stora muffins och häll i 1 tsk olja i varje kopp och ställ in i ugnen tills det nästan ryker om oljan. Ta ut plåten och häll i smet ca 3/4 upp i varje kopp. Räcker till ca 10-12 st, Ställ tillbaka i ugnen i 20 min. De kommer resa sig som suffleer så tänk på att inte öppna ugnen under tiden.

ca 6 port
dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
2 dl buljong (kalv eller grönsak)
3 -5 msk färskriven pepparot
salt och peppar
ev idealmjöl till redning

Koka upp grädde och buljong ihop med pepparoten. Börja med den mindre mängden och smaka dig fram. Låt detta koka i några minuter tills såsen tjocknar något. Ev så kan du reda av med mjöl om du önskar en tjockare sås. smaka av med salt och peppar.

Serverade allt med en god sallad, kokt broccoli . 

Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar