tisdag 18 februari 2014

Kajsa varg middag

Ibland när jag inte kommer på vad vi skall ha till middag rensar jag kylen. Idag fyndade jag palsternacka, morot, jordärtskocka och så låg det ett öppnat paket med löfbiff. I en kopp hittade jag sparat flott från när vi stekte fläsk sist. Jag brukar spara flottet eftersom vårat avlopp blir förstört om jag kör ner fettet och sedan så kan det sätta en god smak på annan mat om man steker i detta. Förr så sparade man alltid flottet och använde det när man stekte. Efter lite rotande i frysen hittade jag en liten påse med gula kantareller... och detta fick bli middag!

4 skivor lövbiff
2 dl förvällda kantareller
1 dl grädde
1/2 dl parmesanost
1/2 palsternacka
2 jordärtskockor
1 morot 
Stekflott från fläsk

Stekte kantarellerna  i lite av flottet och sedan hällde jag på grädden och kokade ned det så det tjocknade. Jag rev i ngr msk parmensanost som jag rörde ned i svampen. Stekte upp lövbiffen mkt snabbt så att de fortfarande var råa i mitten, Krydda med svartpeppar. Jag la köttbitarna på en skärbräda och och klickade på svampröran och rullade ihop köttet i rullar och lade i en form. 

Jag skalade rotfrukterna och skar dem sedan i mkt tunna skivor och lade dem på en plåt med bakplåtspapper under. Droppa över oljan och ställ in dem i ugnen på 225 grader tills de fått färg och börjat bli knapriga. Lägg upp dem på papper så fettet får rinna av. Salta med flingsalt. 

Lite god sallad till och om man vill så kan man köra klyftpotatis eller rösti om man vill. Innan servering åkte formen med köttet in i ugnen 175 grader tills köttet var färdigt och det hela var varmt. 

Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar