tisdag 11 februari 2014

Lax på pak choi m Teriyakisås

Lax är alltid gott och man kan göra det i oändligt många varianter. För några år sedan lärde jag mig göra hel laxfilé sida med Teriyakisås och det är ett recept jag hållit kvar vid men fortsatt att utveckla mer och mer. Häromdagen använde vi Pak Choi och fick då några över så idag fick det ingå i min laxmiddag.

2 bitar lax (finns portionsvis frusna)
1 Pak Choi
Teriyakisås (skulle gissa på 1 dl )
Rostade sesamfrön någon msk

Först delade jag Pak Choi i bitar och skar den tjockare delen i mindre bitar så de blir genomkokta. Lade dem i en form och hällde över ca 1/2 dl teriyakisås. Såsen finns att köpa färdig i de flesta affärer titta på den asiatiska avdelningen. Sen lade jag på tinade laxbitar och hällde över resten av såsen och satte in det hela i ugnen i 175 grader i ca 10 min.

Under tiden så rostade jag sesamfröna. Jag brukar rosta en hel burk och hälla tillbaka dem för vi använder dem oftast rostade till t.ex. sushi. Jag tog ut laxen och strödde över sesamfröna och fortsatte i ugnen i ca 4-5 min. Om man är osäker så kan man använda termometern. När fisken är ca 56 grader är den klar.

Jag serverar rätten med ris och lite grönsaker som fanns över i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar