söndag 23 februari 2014

Lammracks med svamprisotto

Idag fick jag syn på lammracks i affären och då vi skulle fira lite ikväll så passade de fint. Till bestämde jag mig för att göra svamprisotto. Det fick bli shitakisvampar och någon champinjon. Fördelen med shitakisvampar är att de har en mer genomträngande svampsmak. 

ca 500 gr lammracks
Färsk rosmarin
2 vitlöksklyftor
Olja
Flingsalt
Krossad svartpeppar

Ta loss bladen på rosmarinkvisten (tag två kvistar minst) och lägg dem i en plastpåse. Lägg i olja, pressad vitlök, flingslat och svartpeppar. Putsa köttet och lägg dem i plastpåsen och gnid in köttet och låt det sedan vila i några timmar för att dra till sig alla smakerna. 

Stek racksen i en stekpanna snabbt och ställ sedan in dem i ugnen 150 grader tills innertemperaturen visar 58-60 grader. Låt sedan köttet vila i folie i 10-15 min. Skär upp köttet i bitar med en benbit på varje bit. 

Jag serverade med risotto (se recept tidigare) och en fräsch sallad. Tips är att ringa över en lagrad balsamicovinäger vilket passar mycket bra ihop med salladen och köttet. 

Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar