söndag 9 februari 2014

Lammfärsbiffar med rödbetssallad

Lamm är något jag fått lära mig på äldre år att äta. Kofta är en smak jag avskyr och efter att fått äta får i kål så utgick jag från att allt som hade med får att göra inte gick att äta. Jag har ändrat mig!
Lammfärsbiffar är underbart gott och kan varieras i mängder. Fetaost, vitlök, rosmarin, timjan ja det finns massor av varianter att använda.

Lammfärsbiffar
600 gr lammfärs
2 dl mjölk (alt 1 dl grädde och 1 dl mjölk)
1/2 dl ströbröd
1 vitlöksklyfta
3 msk hackad färsk timjan
salt och peppar

Rödbetssallad
2 stora råa rödbetor
ruccula sallad
färsk spenat
salladsost 
  

Började med att koka rödbetorna mjuka. Nu på vintern kan det ta upp till 40 min. Tips är att dela rödbetorna innan du kokar och sedan tar på dig latexhandskar innan du försöker skala dem när de är färdigkokta. De färgar! 
Blanda de olika salladerna och lägg i de ljumna rödbetorna samt smula ned färsk salladsost. Jag har brukar köpa en burk med färskost som ligger i saltlage. Kommer från Bulgarien.





Lade ströbrödet i en bunke med mjölken och lät det svälla. Sedan i med en pressad vitlök, timjan och salt och peppar. Blanda kryddorna noga och sen blanda i lammfärsen. Sedan formade jag mindre biffar med lite fuktiga händer. Sen stekte jag dem i smör. 

Till biffarna och salladen serverade jag också tzatziki. 








Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar