måndag 14 april 2014

Mint och rom kakor


Detta är ett bra recept där fantasin sätter gränser på smaksättningen. Det är en bra grunddeg för just småkakor. Jag valde att smaksätta med mintolja och rom essens. Varför inte citrus, Whisky ... bara fantasin sätter gränser.

Ca 40 st
1 dl florsocker
200g smör
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl

Garnering
100g mörk choklad
Mintolja / romessens

Kör socker, mjöl och smör i matberedaren. Häll över i en bunke och arbeta ihop degen. Rulla små bollar av degen. Det blir lite dryg 40 st. Jag gjorde 20 st bollar på en plåt och tryckte till så det bildades en liten skål i varje. På de andra plåten använde jag en gaffel för att skapa ett rutmönster.
 
Kakorna gräddades i 175 grader i 10 min. Sedan lät jag dem svalna.


 
 
 
50 gr av chokladen smälte jag och droppade sedan i 3-4 droppar mintolja. Sedan tog jag en tesked och droppade i en klick i varje urgröpning på kakorna.

50 gr av chokladen smältes och jag droppar i 4-5 droppar rom essens. Denna chokladen penslade jag på de med ränder.
 





Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar