måndag 14 april 2014

Lakritskolakakor


Kakfrossa! Nu har jag legat av mig att skriva här på bloggen. Har lagat massor av härlig mat men inte riktigt hunnit med den där biten med att lägga in det här. I vår så stundar det två födelsedagar i familjen samt en student så det är dags att fylla frysen med goda kakor!

Först ut fick det bli lakriktskolakakor 
 
som jag doppade i mörk choklad. Den lite nötiga smaken från kolan blandat med lakritsen är perfekt.
 
Ca 35 st

200 g smör
1,5 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3- 3,5 tsk lakritspulver (lite beroende på hur stark smak man vill ha)
5 dl vetemjöl
Ca 100 gr mörk choklad

Sätt på ugnen på 200 grader och blanda sedan socker och rumsvarmt smör samt sirap. Vispa ihop detta. Blanda i en separat burk bakpulver, vaniljsocker, lakritspulver samt mjöl. Blanda ihop det hela till en jämn deg. Dela den i tre delar och rulla dem till längder lika långa som plåten. Täck plåten med bakplåtspapper och lägg på längderna och tryck till något och grädda längderna i ca 15 min. Se upp så de inte blir för mörka i färgen.

Låt dem svalna något men inte för läng innan du skär dem lite på diagonalen till lämpliga bitar. Låt bitarna svalan och doppa dem sedan i smält choklad. Jag valde mörk choklad men det skulle fungerat bra med en något ljusare variant om man föredrar det.




Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar