måndag 14 april 2014

Apelsinmazariner

Mazariner är en härlig kaka. Min mamma och jag var och handlade och hon bad mig köpa Falkenbergare vilket jag aldrig smakat innan. De påminner om mazariner i smaken och men har en tydlig apelsinsmak. Sagt och gjort ut på nätet för att hitta ett recept men det finns inte! Så då får man ta vad man haver. Alltså fram med ett got mazarinrecept och gör om det en del. 
 


16 st
Aluminiumformar
100 g smör
0,5 dl strösocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 dl mandelmjöl

Fyllning:
150g skållade mandlar
2 rivna bittermandlar
1 dl strösocker
75 g smör
2 ägg
rivet skal av en apelsin

Glasyr
2 dl florsocker
2 msk vatten
kanderade apelsinbitar

Vispa ihop smör och socker tills det blir riktigt luftig och tillsätt sedan ägg och mjöl och arbeta ihop till en deg. Denna behöver sedan vila i kylen i 30 grader.
Sätt på ugnen på 200 grader.

Skålla och skala mandeln och mixa den fint eller mal den i en mandelkvarn. Jag gör den i matberedaren länge. Bland mandelmixen med socker och smör och tillsätt äggen och apelsinskalet  och rör ihop till en jämn smet.

Ta nu fram degen från kylskåpet och dela den i 16 bitar. Varje bit trycker du ut i en aluminumform. Ställ alla formarna på en plåt och lägg i fyllningen och grädda dem sedan i mitten av ugnen i 15 min.


Låt dem svalna sedan tills de är helt kalla innan du lägger på
glasyren och de kanderade apelsinbitarna.
 




Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar