måndag 14 april 2014

Pulled kalkon!

Sedan något år tillbaka är pulled pork otroligt populärt över allt. När jag häromdagen stod i vår kalkonaffär stod det en burk med kryddor på disken med texten "Pullded Turkey". Detta lät spännande så ett kalkonbröst inhandlades samt kryddburken. Nu fanns det med en lista på kryddorna om man istället ville göra blandningen själv så jag kommer ge er den nedan.

Kryddblandning
2 msk paprikapulver
1 msk rökt paprikapulver
1 msk farinsocker
1 msk chiliflakes
1 msk spiskummin
1/2 msk malen fänkål
1/2 msk malen anis
1 msk timjan
1 krm kanel

Ca 800 gr bröst eller ovanlår från en kalkon

Nu var det bara att gnida in köttet i alla de goda kryddorna. Sen lägger jag kalkonbröstet i en gjutjärnsgryta med lock och in i ugnen på ca 85 grader i 17 timmar. Ja nu är mitt tips att sent på kvällen lägger jag in köttet och på em. är det klart.

Häll av vätskan och kokan ned den lääänge. Undertiden använd två gafflar och dra isär köttet till långa remsor. Blanda sen det som är kvar av vätskan med mörk sirap, soya, sweet chilisås, vitvinsvinäger och salt. Mängderna får man smaka sig fram till. Det gäller att hitta en balans mellan sötman och syran. Blanda i glacen med köttet.

Serveras med gott bröd antingen tortillas eller Liba bröd. Guacamole, crème fraiche, sallad

Bettan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar